زبهر تو پیموده‌ام این راه دور…:داودساکی حسین‌خانی

۱۵ مرداد ۱۴۰۲   |  لینک کوتاه شده :


«علی‌قلی‌خان بختیاری» (سردار اسعد دوم) در جریان انقلاب مشروطه بدلیل اینکه در پاریس حضور دارد، علاوه در منزل شخصی خود در یک کافه نزدیک اُپرا پاریس بنام «دولاپه» محفلی سیاسی برقرار می‌کند.
وی در آنجا علاوه بر دیدارهای مکرر با بزرگان سیاست ایران و جهان غرب، مرتب تحولات ایران را از طریق برادرش «نجف‌قلی‌خان صمصام‌السلطنه» و دیگر سیاست‌مردان بطور روزانه رصد می‌کند.
اخبار اقدامات قاجارها (قتل و غارت و ظلم و فساد بیش از حد) باعث می‌شود در یکی از شب‌نشینی‌هایش در کافه «دولاپه» دیگر تاب نیاورده و به خدمتکار خود می‌گوید در اولین فرصت ضمن تهیه بلیط مقدمات سفرش به ایران را مهیا نماید‌.
وی پس از رسیدن به بندر خرمشهر ابتدا مورد استقبال و پذیرایی «شیخ‌خزعل کعب» زعیم مشهور اعراب خوزستان قرار می‌گیرد و از آنجا به‌همراه تعدادی سوار زبده عازم بختیاری و سپس اصفهان می‌گردد.
پس از فتح اصفهان بدست سرداران و مجاهدان بختیاری، آنان با هماهنگی دیگر وطن‌دوستان در نواحی مختلف ایران به‌طرف تهران حرکت می‌کنند.
وقتی سرداران وطن‌دوست وارد کاخ سلطان قجر می‌شوند با رنگ و روی پریده «احمدشاه قاجار» مواجهه می‌شوند. نقل است چون «سردار اسعد» در مقابل شاه نوجوان قاجار قرار گرفت دست بر شانه‌اش گذاشت و این شعر را خواند:
ز توران به ایران از ایران به تور/
ز بهر تو پیموده‌ام این راه دور/

#
#داود_ساکی_حسین‌خانی
🔸نویسنده – تاریخ‌پژوه – روزنامه‌نگار🔸
🔹کارشناس تاریخ و فرهنگ اقوام🔹