تاریخچه جبهه ملی ایران، ازانقلاب تا پلنوم- علی شجاع، قسمت دوم- ازحسن‌نیت تا پلنوم   

۳۰ دی ۱۳۹۷   |  لینک کوتاه شده :

 

از حسن‌نیت تا پلنوم

– در قسمت اول این گزارش گفته شد در اواخر سال ۱۳۶۴ پس از چهار سال سکوت اجباری نیروهای ملی ، عده ای از اعضای  جبهه ملی داوطلب فعالیت مجدد شدند . پس از جند بار مراجعه به اعضای شورای مرکزی توافقی به عمل نیامد . چون آقایان معتقد بودند جو سیاسی کشور مناسب نیست و باید در انتظار فرصت مناسب بود  . پس از ناامیدی از همکاری آقایان ، اعضای علاقه مند به فعالیت با توجه به این که حرکت سیاسی به نام جبهه ملی امکان نداشت با نام « حسن نیت» وبا همان اهداف جبهه ملی به فعالیت پرداختند که شرح کامل آن را در قسمت قبل ملاحظه فرمودید.

در سال ۱۳۶۷ اعلامیه ای در مخالفت با ادامه ی جنگ ایران و عراق منتشر شد. (ضمیمه شماره ۱) صدور این اعلامیه باعث زندانی شدن تعدادی از امضا کنندگاناز جمله سه نفر از اعضای هیات مدیره ی گروه حسن نیت آقایان: علی اردلان، حسین شاه حسینی و توکل امیر ابراهیمی گردید. در طول باز پرسی، آقایان به انواع اتهام ها از قبیل براندازی، اخلال در نظم عمومی و غیره متهم شدند که هیچ یک قابل اثبات نبود.

مسلما مقام های امنیتی کاملا در جریان فعالیت هیات که به صورت علنی و صدور اعلامیه با ذکر نام اشخاص  ذیل اعلامیه ها مطلع بودند و در نهایت اتهام های وارده رد و متهم به مطرح بودن شدند .

تعاونی توکل

پس از زندانی شدن آقایان ادامه ی جلسات هیات میسر نشد ، و بیشترین تجمع ما در «شرکت تعاونی توکل»بود که به مناسبت های مختلف جلسه های عمومی با صرف نهار یا شام  و با دعوت  از شخصیت های ملی برای سخنرانی بر قرار می شد.

با استقبالی که از تعاونی شد توانستیم ۲۵۰ نفر عضو داشته باشیم. خدمات تعاونی عبارت از : تهیه و توزیع برنج، زعفران،عسل،روغن زیتون و به خصوص کتاب و در صورت امکان، اعطای وام بود . تفاوت خرید تا فروش ۲ یا ۳% بود که صرف هزینه های جاری می شد. ضمنا در هر نشست کمک هایی به صورت همت عالی دریافت می کردیم تا  بقیه ی هزینه ها  پوشش داده شود. اعضای تعاونی شامل اکثر فعالین و طرفداران جبهه ملی بخصوص نسل جوان بود. البته از عضویت سایر نیروهای ملی نیز استقبال می شد. جالب این که اکثر آقایانی که با گروه حسن نیت و  تاسیس تعاونی نظر موافقی نداشتند به عضویت تعاونی درآمدند.

هدف از تاسیس تعاونی در وهله ی اول تجمع دوستان همفکر و همیاری بین آنها و گسترش تعاونی به خانواده ها بود. متاسفانه در اوایل سال ۱۳۹۲ مقام های امنیتی طی  چند بار تماس مانع ادامه فعالیت تعاونی شدند و دستور تعطیلی آن را دادند.

 

مقدمه  درخواست پلنوم

بعد از تعطیلی «هیات حسن نیت» جلسه هایی در منزل مرحوم حسن طالبی هر ۱۵ روز یک بار تشکیل می شد. حاضران بیشتر اعضای سابق «هیات حسن نیت» بودند. بعد از هفت ماه که آقایان علی اردلان ، حسین شاه حسینی و توکل امیر ابراهیمی از زندان آزاد شدند جلسه های ما رونق بیشتری گرفت. در جلسه ها ضمن شنیدن اخبار روز و تفسیر وقایع ،  با یکی از رجال سیاسی گفت و گو انجام و ضبط می شد. فوت ناگهانی و تاسف آمیز حسن طالبی باعث شد نظم جلسه ها به هم بخورد و هر از چندی یکی از دوستان دعوتی برای نشست می کرد.

در  سال ۱۳۷۷ نشستی با شرکت آقایان علی اردلان، مهندس مرتضی بدیعی، دکتر عبدالله خنجی، دکتر علی اکبر نقی پور، دکتر سیف الله رضائی، دکتر احمد سپهری، حسین سکاکی،غلامحسین خیر، مهندس نوشین و من تشکیل شد. نظر جمع بر این بود که جبهه ی ملی به طور بسته با حضور عده ای محدود انتصابی، بدون عملکردی اثر گذار اداره می شود، گروه زیادی از افراد با سابقه  و احزاب وابسته به جبهه ی ملی به وضع فعلی معترض و  از آن ناراضی هستند.

در آن نشست موافقت شد در جلسه ی بعدی ضمن دعوت از دوستان دیگر راه های عملی برای برون رفت از وضع فعلی بررسی شود.

با برنامه جلسه ی بعد به شرح زیر موافقت شد:

  • هر یک از حاضران اسامی افراد با سابقه ی فعالیت در جبهه ی ملی و سایر احزاب وابسته را تهیه نمایند، و اگر مایل بودند به جلسه دعوت شوند.
  • در تماس با دوستان همفکر در مورد وضع فعلی جبهه نظر خواهی شود.
  • گزارش موردهای فوق در جلسه بعد داده شود.

زمان جلسه ی بعدی به ۱۶ آذر ۱۳۷۷ موکول شد.

 

جلسه ۱۶ آذر ۱۳۷۷

در مراجعه به دوستان و نظرخواهی از آنها به جز چند مورد کلا نظرهانسبت به ضرورت انجام اقدامبرای تغییر  مثبت بود و اکثرا معتقد بودند در وضع فعلی شورا باید تجدید نظر شود.

موافقت شد آقایان حاضر هر کدام متنی برای ارسال به هیات اجرائی جبهه ملی تهیه کنند و سعی شود هر نوع پیشنهاد در چهارچوب اساسنامه ی جبهه ملی باشد.

جلسه اول دی ۱۳۷۷

نظرهای پیشنهادی برای تنظیم نامه خطاب به هیات رهبری خوانده شدند. پس از تذکرهای لازم سه نفر از حاضران انتخاب شدند تا متن نهائی نامه ارسالی را تنظیم نمایند.

مقرر شد با توجه به فهرست نام هایی که آقایان تهیه کرده اند به جای تجمع برای دریافت امضا اقدام شود.

جلسه ۱۵ دی ۱۳۷۷

متن نهائی نامه ی خطاب به هیات رهبری خوانده شد . نکته های اصلاحی یادداشت و قرار شد تایپ و تکثیر شود. نسخه ی اصلی برای ارسال به هیات رهبری و از بقیه جهت توجیه افراد برای گرفتن امضا استفاده گردد.

 

متن نامه ارسالی به هیات رهبری

 

به نام خدا

هیات محترم رهبری جبهه ملی ایران

احتراما به طوری که همه علاقه مندان مستحضرند جبهه ملی ایران در حال حاضر فعالیت سازمانی و سیاسی  که در خور جایگاه و سوابق افتخارآمیز آن است را دارا نمی باشد، جاذبیت و تشکیلاتی که بتواند افراد و احزاب ملی را با هم گره زند وجود ندارد و نه آموزشی که بتواند همه را هم صدا سازد و نه سازمانی که مناسب اوضاع سیاسی و اجتماعی کنونی باشد. وحدت و هماهنگی احزاب و گروه ها و سازمان های ملی که روزی به نام جبهه ملی مبارزه می کردند از بین رفته و حال آن که وحدت فراگیر ملیون ایران که در این زمان بیش از هر وقت واجد ضرورت است ، مورد تقاضای همه علافه مندان می باشد. می توان گفت عدم وجود روش های نوین و پویا در جلب جوانان و آزادمردانی که آمادگی پیوستن به یک تشکیلات سیاسی ملی را دارند تا بتوانند متناسب با نیازمندیهای روز در ایجاد فضای باز سیاسی موثر افتند، بزرگترین مشکل اساسی به سوی آزادی ملیون و دستیابی به اهداف واقعی جبهه ملی است.

ما از ادامه این وضع بسیار نگرانیم که روز به روز جبهه ملی در اثر عدم رعایت اصول و یکنواختی، موقعیت پیشین و جاذبیت واقعی خود را از دست داده است و نمی تواند حتی پاسخگوی همراهانی باشد که سال ها در میدان های مبارزه با سهمگین ترین واکنش های ضد ملی مواجه بوده اند و از طرف دیگر در جذب جوانان پر احساس آزادی طلب و وطن دوست، عملی انجام نداده و توفیقی بدست نیامده است.

با توجه به نکات مذکور که اجمالا عرض شد، به عقیده ما تنها راه نجات از این بن بست و رهائی از تنگنائی که گرفتاریم، تشکیل کنگره (طبق ماده ۱۱ اساسنامه) می باشد که بایستی هر دو سال یک بار تشکیل می شد، چون در شرایط موجود این امر امکان پذیر نبوده است و متاسفانه اجرای بند ۲ از ماده ۱۲ و نیز بند ۱۳ از ماده ۱۳ اساسنامه جبهه ملی از حیّز انتفاع ساقط است. پیشنهاد می شود تشکیل یک پلنوم یا اجتماع دیگری با مطالعه دقیق پی ریزی گردد که دربرگیرنده کلیه اعضا گروه ها و دستجات ملی بوده و از این رهگذر حالت و حرکتی که شایسته سازمان جبهه ملی ایران است بوجود آید تا با نظریات مورد قبول و خط مشی سیاسی صریح در گردآوری همفکران با سابقه و نیز جذب جوانان و دانشجویان علاقمند ملی موفق گردد و بتواند از این طریق به اصول و اهداف جبهه ملی جامه عمل بپوشاند.

۱۸/۱۰/۱۳۷۷   از طرف گروهی از اعضا و طرفداران جبهه ملی ایران

 

برای گرفتن امضا ضمن ارائه ی نامه  خطاب به رهبری جبهه ملی و توضیح کافی اغلب مجبور به بحث و استدلال می شدیم، گویا عده ای قبلا با مراجعه به دوستان حرکت ما را نوعی انشعاب تبلیغ کرده بودند.

برای جمع آوری امضا در فرصت مراسم ۱۴ اسفند و ۲۹ اردیبهشت در قلعه ی احمدآباد و همچنین در دید و بازدید ایام عید نوروز تعداد قابل توجهی امضا در تایید درخواست پلنوم جمع آوری شد.

در تاریخ ۲۰/۲/۱۳۷۸ به علت تاخیر در دریافت پاسخ نامه ی ارسالی به هیات رهبری متن زیر خطاب به شورای جبهه ملی ارسال شد.

 

 

 

 

شورای محترم جبهه ملی ایران

با احترام مسلما از نامه ارسالی خطاب به هیات رهبری مطلع هستید متاسفانه تا این تاریخ پاسخی دریافت نشده است. با ارسال سه برگ امضا در خواست کنندگان پلنوم که همگی از افراد با سابقه و شناخته شده هستند و با توجه به نامه ۱۸/۱۰/۷۷ مذکور نظر قطعی آن شورای محترم را اعلام فرمائید.

با احترام نماینده گان درخواست کنندگان پلنوم

مهندس نوشین- غلام حسین خیر- کوروش زعیم- علی شجاع- مهندس مرتضی بدیعی

۲۰ /۲/۱۳۷۸

 

جلسه ۱۰ خرداد ۱۳۷۸

ساعت ۷ بعد ازظهر جلسه با حضور پنج نفر نمایندگان درخواست کنندگان پلنوم با دعوت و حضور آقایان علی اردلان و مهندس نظام الدین موحد و حسین شاه حسینی (اعضای شورای جبهه ملی) تشکیل شد.

ابتدا نامه مورخ ۱۸/۱۰/۷۷ خطاب به هیات رهبری خوانده شد. پس از استماع متن نامه و گزارش اقدام های انجام شده خواسته ی در خواست کنندگان پلنوم را تایید و ارزوی موفقیت نمودند.

با دستور جلسه بعد به شرح زیر موافقت شد:

  • تا دریافت پاسخ مسئولان جبهه ملی آقایان نمایندگان امضا کنندگان پیشنهاد خودشان را در مورد نحوه ی اجرای پلنوم بدهند.
  • شرایط شرکت کنندگان در پلنوم مشخص شود.

 

 

جلسه ۱۶/۴/۱۳۷۸

 

ضمن پیگیری مسائل جلسه های قبل تصمیم گرفته شد با توجه به مکاتبه های انجام شده سه روز بعد برای دریافت پاسخ نزد آقای ادیب برومند برویم.

در روز موعود آقایان مهندس نوشین- غلام حسین خیر- دکتر تقی پور و من به دیدار ایشان رفتیم.

ایشان در وهله اول اصولا برگزاری پلنوم را غیر ممکن و غیر ضروری می دانستند پس از این که توضیح داده شد که ما برنامه ی برگزاری پلنوم را آماده کرده ایم و فقط به تصویب شورا و رسمیت دادن به درخواست احتیاج است که متاسفانه تاکنون بعد از گذشت شش ماه هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم. نهایتا ایشان برگزاری پلنوم را مشروط بر اینکه از طریق تشکیلات و سازمان های جبهه ملی انجام شود پذیرفتند.

بنابر این ما تقاضای یک جلسه با شرکت نمایندگان شورا و نمایندگان درخواست کنندگان پلنوم نمودیم. ولی ایشان هیچ قولی در این مورد ندادند. احساس می شد در بن بست و موقعیت دشواری قرار گرفته ایم.

با توجه به اینکه تعدادی از امضا کنندگان درخواست پلنوم از اعضا شورا بودند و آقایان دکتر ورجاوند ، مهندس موحد، علی اردلان و حسین شاه حسینی از پلنوم حمایت می کردند مسلما اجرا یا عدم اجرای پلنوم در شورا مورد بحث بود.  اما در طول مدت شش ماه  به درخواست برگزاری پلنوم یا راه حل دیگری از طرف هات اجرایی پاسخ داده نشد .

با پیش آمدن وقایع ۱۸ تیر ۱۳۷۸ دانشگاه غیر از یک اطلاعیه غیرچاپی که روز ۱۹ تیر از طرف جبهه ملی منتشر شد حدود دو ماه جلسه های شورا تشکیل نشد حتی انتخاب هیات اجرائی معوق مانده بود.

در یکی از جلسه هایپی گیری پلنوم زنده یاد آقای علی اردلان و آقای حسن لباسچی هم  شرکت کردند، با توجه به اینکه آقای لباسچی نظر موافقی با پلنوم نداشت حضورشان غیر مترقبه بود، آقای لباسچی عنوان کردند: «در بین دوستان اختلاف نظرهایی وجود دارد که باعث دلسردی و رکود در جبهه ملی شده بهتر است جلسه ای تشکیل و حرف ها گفته شود» .بعد از چند روز اطلاع دادند که آقایان برای مذاکره آماده هستند. با پیشنهاد من که مورد موافقت قرار گرفت ، بنابراین شد که در جلسه ای مشترک متشکل از ۵نفر نمایندگان درخواست کنندگان پلنوم و ۵ نفر از هیات اجرایی یا شورا و دویا سه نفر ناظر، نحوه برگزاری پلنوم  بررسی و دراین خصوص اقدام نمایند.

قبول برگزاری پلنوم و آغاز مذاکرات  هیات ۱۱ نفری

در ۱۴ مهر ماه ۱۳۷۸ جلسه با شرکت آقایان: علی اردلان، ادیب برومند، مهندس موحد، دکتر ورجاوند، دکتر حجازی، دکتر موسویان، حسن لباسچی ( اعضا هیات رهبری و اجرائی) مهندس زعیم، مهندس بدیعی،مهندس نوشین، غلام حسین خیر، علی شجاع (نمایندگان درخواست کنندگان پلنوم)، آقایان حسین شاه حسینی و حسین اعرابی (ناظر) تشکیل شد، مذاکرات انجام شده به شرح زیر است:

شرح مذاکرات:

آقای اردلان: «ما در اصول مشکلی نداریم بلکه گرفتاری ما مسئله ی داخلی جبهه ی ملی است».

آقای دکتر ورجاوند: «در موقعیت فعلی دو دیدگاه در جبهه ملی دیده می شود باید حرکت ها یکی و جدی تر و رابطه با اعضا و مردم بیشتر باشد».

آقای مهندس بدیعی: «مذاکرات قرار بود در رابطه با پلنوم باشد».

علی شجاع: «با توجه به این که برای تشکیل این جلسه زحمات زیادی کشیده شده،  با استفاده از این فرصت آقایان نظر قطعی خودشان را در مورد اجرای پلنوم اعلام فرمایند».

آقای دکتر حجازی: «ما قبلا در شورا و هیات اجرائی مذاکره کردیم و با پلنوم موافقیم. اظهارات آقای حجازی مورد تایید آقایان ادیب برومند و دکتر موسویان و حسن لباسچی قرار گرفت».

آقای دکتر موسویان: «ما در استراتژی مسئله نداریم ،می ماندتاکتیک ها که باید چه کار کرد، ما اول به مشکلات درون تشکیلات می پردازیم بعد تاکتیک ها را در شورائی که داریم یا خواهیم داشت مشخص کنیم، در مورد تصمیمات به نظر من باید تابع رای اکثریت بود، یعنی تصمیمات جلسه به رای گذاشته شود».

آقای دکتر حجازی: «من معتقدم وضع جبهه ی ملی باید عوض شود. کلی گویی کافی است معتقدم جبهه ی ملی نتوانسته حرف های خود را بگوید و عمل کند».

مهندس زعیم: اظهاراتی در مورد تقدم تاکتیک بر استراتژی کردند.

دکتر حجازی: «بحث آقای زعیم یک بحث کلی است».

آقای اعرابی: «آیا بعد از ۵۰ سال ما باید مجددا اهداف و روش ها را تعیین کنیم ؟  برای رسیدن به اهداف باید اشخاصی انتخاب شوند، اما ما حق نداریم در این جمع تصمیم بگیریم و به جای همه در اینجا اتخاذ تصمیم شود و شورا بعدا عامل اجرای این تصمیمات شود، پس هر نوع تصمیم گیری باید در رهبری و شورا باشد».

متاسفانه آقای اعرابی توجه نداشت که اعضا هیات رهبری و اجرائی در جلسه حاضر بودند و اندکی قبل از صحبت ایشان آقایان دکتر حجازی اظهار نمود که مسئله ی پلنوم در شورا مطرح و مورد توافق قرار گرفته است.

پیش از دعوت از ایشان به عنوان  ناظر جلسه ، در مورد مذاکرات و توافق قبلی و دلایل تشکیل جلسه  به ایشان توضیح لازم داده نشده بود.

اظهار نظر ایشان به کلی جو حاکم بر جلسه را عوض کرد و آقای مهندس موحد هرچه سعی کردند نتوانستند جلسه را به حالت تفاهم قبلی برگردانند.

(چنانچه در دو پیشنهاد بعدی ملاحظه می شود نظرهای مطرح شده  به کلی با نظر در خواست کنندگان پلنوم مغایر بود.)

آقای دکتر حجازی:«از ۲۸ نفر اعضا شورا که در اصل باید ۳۵  نفر باشند حداکثر ۲۰ نفر در جلسات شرکت می کنند باید ۱۴ نفر به شورا اضافه شود».( یعنی حفظ اعضای شورای فعلی و انتصاب ۱۴ عضو جدید و تداوم وضع فعلی شورا و رهبری)

آقای دکتر موسویان: «باید انتخابات از طریق مجمع مسئولان سازمان ها انجام شود».

در پایان جلسه مراتب زیر به تصویب رسید.

  • پیگیری مسائل پلنوم تا اجرای آن در کمیسیونی مرکب از ۱۱ نفر متشکل از نمایندگان هیات رهبری و هیات اجرائی و در خواست کنندگان پلنوم تشکیل شود.
  • فهرست سازمان های جبهه ی ملی توسط مسئول تشکیلات (دکتر موسویان)در اختیار آقای شاه حسینی قرار گیرد تا ایشان با مراجعه به جلسه های سازمان ها آمار اعضا را مشخص نماید.
  • تاریخ جلسه بعدی توسط هیات اجرائی به اطلاع خواهد رسید.

 

جلسه ۳/۱۱/۱۳۷۸

دومین جلسه رسمی کمیسیون ۱۱ نفری(بعد از چهار ماه)

از نمایندگان درخواست کنندگان پلنوم ، دو نفر آقایان غلام حسین خیر و مهندس بدیعی در طول مدت مذاکرات به عضویت شورا پذیرفته شدند. آقای مهندس نوشین به آمریکا رفت، اینجانب به جرم پیگیری برگزاری پلنوم کنار گذاشته شده و به جلسه های کمیسیون ۱۱ نفری دعوت نشدم.

لازم به یادآوری است که متن صورت جلسه ها که در صفحه های بعد خواهد آمد توسط مهندس کوروش زعیم منشی جلسات  نوشته شده است  و به درخواست من در اختیارم قرار دادند

 

حاضرین آقایان: علی اردلان، ادیب برومند، دکتر ورجاوند، دکتر موسویان، حسن لباسچی، مهندس موحد،دکتر سعیدی، مهندس زعیم، مهندس بدیعی، و رحیم

غائب: دکتر حجازی

بعد از اعلام برنامه توسط منشی جلسه آقای مهندس زعیم

آقای ادیب برومند: «شرکت ۸۰ نفر برای انتخابات در پلنوم زیاد است».[۱]

آقای دکتر ورجاوند: «تعداد کاندیدای سازمان ها باید دو برابر اعضای شورا باشد، ضمنا پیش بینی شود حزب های وابسته هم دعوت شوند و گرنه مسئله ی جبهه ملی حل نخواهد شد».

آقای مهندس موحد: «پیشنهاد می کنم نمایندگان احزاب دیگر هم دعوت شوند».

آقای مهندس بدیعی: یک سو کمیسیون(کمیسیون فرعی) تشکیل شود و اعضای آن با احزاب مذاکره و در صورت تفاهم به جبهه ی ملی دعوت شوند.

مصوبه ی جلسه: موافقت شد برای پیگیری مسائل مطرح شده در کمیسیون ۱۱ نفری ، سو کمیسیونی تشکیل گردد تا طرح آئین نامه اجرائی پلنوم را پیشنهاد و با احزاب مذاکره نمایند، لذا آقایان نامبرده ذیل برای تشکیل سوکمیسیون انتخاب شدند آقایان: علی اردلان، مهندس موحد،دکتر ورجاوند، مهندس زعیم و مهندس بدیعی.

 

۳/۱۱/۱۳۷۸

صورت جلسه شماره ۱ سوکمیسیون

پس از گفتگو و بحث در جلسه ، مسائل زیر مورد موافقت اعضا قرار گرفت تا برای تصویب نهائی به هیات ۱۱ نفری ارائه شود.

  • گفتگو با احزابی که سابقه ی همکاری با جبهه ملی داشتند.
  • اعضای شورای مرکزی فعلی به پلنوم دعوت شوند.
  • نحوه ی انتخاب نمایندگان سازمان ها
  • فهرست اعضای سازمان ها توسط مسئول تشکیلات تهیهشود و در اختیار آقای شاه حسینی گذاشته شود تا ایشان آمار صحیح اعضای سازمان ها را گزارش دهند.
  • دعوت شدگان باید حق عضویت خود را پرداخته باشند.
  • برنامه پلنوم
  • تنظیم آئین نامه ی اجرائی پلنوم
  • تجدید نظر در منشور جبهه ملی
  • تجدید نظر در اساسنامه
  • تجدید نظر در نظام نامه ی داخلی
  • انتخابات برای گزینش اعضای شورای مرکزی

( برای اجرای هر یک از موارد فوق کمیسیون هایی انتخاب گردد)

 

 

جلسه ۱۷/۱۱/۱۳۷۸ هیات ۱۱ نفری

به علت دیر رسیدن منشی صورت جلسه تنظیم نشد

حاضرین آقایان: شاه حسینی، دکتر ورجاوند، دکتر حجازی، دکتر سعیدی، رحیم، خیر، ملک قاسمی، دکتر موسویان، مهندس زعیم ومهندس بدیعی.

غائبین: آقایان: علی اردلان،ادیب برومند و حسن لباسچی.

نتیجه ی جلسه: برنامه ی جلسه بعدی بررسی پیشنهاد سوکمیسیون و بحث بیشتر در مورد چگونگی حضور اعضا شورا در لیست کاندیدها.

 

سومین جلسه هیات ۱۱ نفری۱۱/۱/۱۳۷۹

حاضرین: آقایان شاه حسینی، دکتر ورجاوند، دکتر حجازی، خیر، ملک قاسمی، رحیم، دکتر سعیدی، مهندس بدیعی، مهندس زعیم،مهندس موحد و دکتر موسویان.

غائبین: آقایان اردلان، ادیب برومند و حسن لباسچی

آقای مهندس موحد: مصوبه های سو کمیسیون را درباره ی روش دعوت و اداره ی پلنوم قرائت کرد.

نظر جلسه: «اول در مورد نحوه ی دعوت به پلنوم صحبت شود».

مهندس زعیم: «همه عقایدشان را در مورد روش منطقی دعوت اظهار نمایند».

خیّر: روش امتیاز دهی به اعضا در مقابل فعالیت و حضور مستمر آن ها را که توسط نمایندگان در خواست کنندگان پلنوم تهیه شده بود پیشنهاد کرد.

دکتر حجازی: «باید کاری بکنیم که تجربیات قبلی که باعث انشعاب شد تکرار نشود، به نظر من اساس فعالیت روز است نه سوابق فعالان ».

شاه حسینی: «باید ضرورت تشکیل پلنوم را بررسی کنیم مسئله ی خاصی پیش آمده  که تشکیل پلنوم درخواست شده این مسئله را حل کنیم، پلنوم برای بازبینی منشور و اساس نامه است. باید کمیسیون هائی انتخاب شوند، خط مشی را باید پلنوم تعیین کند، ما دنبال حزب ها برویم از آنها بخواهیم که به جبهه ی ملی برگردند و به پلنوم نماینده بفرستند».

دکتر ورجاوند: «بیشتر روی مسائل اجرائی تکیه کنید . ما به وسیله ی پلنوم یک جریان پر توان برای جبهه ملی می خواهیم… خط مشی باید در پلنوم اظهار شود، منشور باید قبلا تهیه شود، یک کمیته ی مخصوص برای مذاکره با حزب ملت ایران تعیین گردد».

دکتر موسویان: «باید تصمیم گرفته شود چه کسانی در پلنوم شرکت کنند».

دکتر موسویان:«پلنوم یک کار درون سازمانی است و مجبور به دعوت نیروهای ملی دیگر نیست».[۲]

دکتر حجازی: «ما یک پلنوم محدود می خواهیم . باید بدانیم چه انتظاری از پلنوم داریم ما نباید گردهمائی به وجود آوریم که در آنجا فقط اختلافات حل شود، پلنوم باید با یک بیانیه ی سیاسی پایان پذیرد که بیانگر نقش جبهه ی ملی و شرایط کنونی باشد».

شاه حسینی: «نسبت به محدود بودن پلنوم مخالف هستم».

مهندس موحد: ضمن جمع بندی مذکرات قرار شد کلیات در سوکمیسیون بررسی و نتیجه را به جلسه بعدی هیات ۱۱ نفری ارائه دهند.

 

 

جلسه ۲۱/۱/۷۹ سوکمیسیون شماره ۲

حاضرین: آقایان دکتر ورجاوند، شاه حسینی، مهندس زعیم و خیّر

دکتر ورجاوند: «بهتر است اول اشخاصی را که در پلنوم می آیند تعیین کنیم، کار ما عبارتست از:

  • انتخاب اعضای پلنوم شامل شورا- فعالین-سرشناسان جبهه ی ملی سازمان های جبهه ی ملی و احزاب ملی.
  • برنامه ی پلنوم

بعد از بحث پیرامون موردهایبالا تصمیم جلسه به شرح زیر اعلام شد.

الف: اداره جلسه ی برگزاری پلنوم با هیات ۱۱ نفری خواهد بود.

ب: برنامه ی پلنوم

  • اعلام برنامه توسط آقای مهندس موحد.
  • امضا دعوت نامه ها توسط کمیسیون منتخب برگزاری پلنوم
  • انتخاب هیات رئیسه پلنوم (رئیس – نایب رئیس- دو نفر منشی)
  • انتخاب کمیته ی بررسی اساسنامه و آئین نامه ها.
  • انتخاب کمیته ی بررسی و تنظیم منشور
  • انتخاب اعضای شورای مرکزی
  • انتخاب کمیته تنظیم بیانیه ی سیاسی و خواندن بیانیه ی سیاسی و تصویب آن در پلنوم.

دکتر ورجاوند: «با طرف دیگر صحبت شود تا مطمئن شوند در انتخابات حذف نخواهند شد».

تصمیم کمیسیون: فهرست سخنرانی ها تهیه و به هیات ۱۱ نفری برای بررسی داده شود. از احزاب دعوت شود.

آقای شاه حسینی فهرست اعضای سازمان ها را که در جلسه ۳۰/۱۱/۷۸ در سوکمیسیون قبلی تهیه کرده اند ارائه دهند تا همراه گزارش این سوکمیسیون به هیات ۱۱ نفری داده شود.

گزارش سو کمیسیون به هیات ۱۱ نفری :    

  • گزارش نحوه اجرای پلنوم
  • گزارش هیات نظارت بر انتخابات سازمان های جبهه ملی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش شماره یک

در تاریخ ۲۴/۱/۱۳۷۹ گزارش سوکمیسیون برای اجرای پلنوم به شرح زیر تهیه و به هیات ۱۱ نفری ارائه شد.

اول- روش گزینش شرکت کنندگان

  • تعداد دعوت شوندگان

تعداد دعوت شوندگان حداکثر ۱۰۰ نفر خواهد بود

  • روش گزینش دعوت شدگان

اعضا پلنوم به شرح زیر دعوت خواهند شد.

۱-۲ اعضای شورای مرکزی(۲۸ نفر)

۲-۲ سرشناسان و شخصیت ها

۳-۲ نمایندگان سازمان های فعال تهران از هر ۳ عضو یک نفر نماینده انتخاب و به پلنوم معرفی می شود.

۴-۲ نمایندگان فعال شهرستان ها از مشهد- تبریز-اصفهان هر کدام ۵ نفر  . از رشت ۱ نفر (به جز اعضای شورای فعلی از شهرستان های فوق)

۵-۲ از حزب های عضو به شرح زیر آنهایی که در شورا یا سازمان ها فعال هستند: حزب ایران و حزب ملت ایران هر کدام ۵ نفر، از حزب مردم ایران ۳ نفر، از حزب جاما و مرز پرگهر هر کدام ۲ نفر

 

دوم : برنامه پلنوم

برنامه ی اجرایی پلنوم به شرح زیر خواهد بود.

۱-خیر مقدم و اعلام برنامه:

این کار توسط مهندس موحد (دبیر کمیسیون ۱۱ نفری) انجام خواهد شد .که ریاست سنی پلنوم را هم بر عهده خواهند داشت.

۳-انتخاب هیات رییسه پلنوم

یک نفر رییس ، یک نفر نایب رییس و دو نفر منشی انتخاب خواهند شد .

۳-سخنرانی

۱-۳-یکی از شخصیت های جبهه ملی در راستای تحلیل شرایط روز ایران و جهان ، ضرورت ساماندهی سیاسی در راستای هدف های جبهه ملی

۲-۳-پس از سخنرانی حداکثر سه نفر از شرکت کنندگان پلنوم درباره سخنرانی حق دارند صحبت کنند.

۳-۳-در صورتی که بیش از سه نفر داوطلب صحبت کردن شدند ، سه نفر از طریق قرعه انتخاب خواهند شد .

۴-انتخاب کمیته بازنگری اساسنامه و آئین نامه

این کمیته نتیجه کار خود را پس از سه ماه برای تصویب به شورای مرکزی منتخب در پلنوم ارائه خواهد داد.

۵-انتخاب کمیته تدوین منشور

این کمیته کار خود را پس از سه ماه برای تصویب به شورای مرکزی منتخب پلنوم ارائه خواهد داد.

۶-انتخاب کمیته تنظیم بیانیه سیاسی

این کمیته کار خود را بلافاصله آغاز  ودر پایان برای خواندن و تصویب ارائه خواهد کرد.

۷-انتخاب اعضای شورای مرکزی

۸-تنفس ونهار

۹-سخنرانی اختتامیه

۱۰-سرود ، شعر یا دکلمه

۱۱-خواندن بیانیه

۱۲-سرود ای ایران و پایان جلسه

سوم -روش انتخاب اعضای شورا

مهمترین مسئولیت پلنوم ، انتخاب اعضای شورای مرکزی خواهد بود. مدت تصدی اعضای منتخب تا تشکیل کنگره بعدی خواهد بود.

۱-تعداد اعضای شورا

برای انتخاب ۳۵ نفر جهت شورای مرکزی رای گیری خواهد شد.فقط تعدادی که اکثریت نسبی را حائز شوند ، اعضای شورا محسوب خواهند شد .

۲-روش انتخاب

علاقمندان به عضویت در شورا می توانند توسط خود یا یک نفر دیگر نامزد شوند . پس از اتمام مراسم کاندیداتوری، یک ساعت تنفس اعلام خواهد شد تا اعضای پلنوم به شور بپردازند. پس از آن به رای پرداخته خواهد شد  .

۳-حد نصاب رای

نامزدهای عضویت شورای مرکزی بایستی اکثریت نسبی حاضران( نصف به اضافه یک) رای بیاورند.

تعداد اعضای منتخب همان تعداد کسانی خواهد بود که به حد نصاب رای آورده باشند . تکمیل اعضای شورا طبق اساسنامه مصوبه جدید که به تصویب شورای منتخب خواهد رسید انتخاب خواهند شد .

فهرست سازمان ها و اعضای آن طبق گزارش آقای شاه حسینی و تایید آقایان دکتر ورجاوند- خیّر- مهندس زعیم

گزارش شماره ۲

 

گزارش بازدید هیات نظارت بر اعضای سازمان های جبهه ملی (بنا به مصوب جلسه ۳۰/۱۱/۱۳۷۸ سو کمیسیون)

 حاضرین مسئول نام سازمان
۶نفر خرمشاهی اصناف
۷نفر  روحانی فرهنگیان
بدون ذکر نام در زنجان و قزوین ۱نفر نیم آوری کارمندان
۱نفر مویدزاده دانشگاهیان
بنا به اظهارعالم زاده-امیرابراهیمی-خیاط زاده ،محمدعلی سفری ۵نفر رحیم حقوق دانان
مشخص نیست ۱نفر مهندس امیرابراهیمی شهرستان ها
هیچ نگفتند ۱نفر فردوسی کارگران
تجمع شعراو نویسندگان در منزل آقای ادیب برومند ۱۲ نفر دکتر فرشاد نویسندگان
معلوم نیست ۱نفر خانم افشار زنان
چند نفر معلوم نیست ۱نفر فنی پور محلات
نامعلوم ۱نفر سوزنی بازار
۲نفر پسر نیم آوری دانشجویان
پسران : دکتر موسویان،خیاط زاده، آجودانی وفرهاد بیشه ای ۴نفر پسرآجودانی جوانان

 

  • جمع اعضای حاضر درسازمان ها ۴۳نفر، انتخاب یک نماینده با رای سه عضو، با توجه به تعداد اعضای سازمان ها ۱۲ نماینده

اصل گزارش در بایگانی با خط آقای شاه حسینی

 

 

گزارش هیات نظار از اعضای شورای جبهه ملی (بنا به مصوبه جلسه ۳۰/۱۱/۱۳۷۸ سو کمیسیون)

 

۱-آقای ادیب برومند                   ۱۵- آقای دبیری

۲-“حسین شاه حسینی                                ۱۶- ” شهیدی

۳-”  خسرو سعیدی                                                       ۱۷- ” حسن خرمشاهی

۴-وامقی ۱۸-  خانم فرشیدافشار

۵-” قدیری اصل۱۹– آقای عالم زاده

۶-“رحیم                                     ۲۰- ” خیاط زاده

۷-” دکتر مسعود حجازی۲۱- قاضی مقدم

۸- ” دکتر حسین موسویان                            ۲۲- آقای علی رشیدی

۹- ” مهندس مویدزاده  ۲۳- ” حسن لباسچی

۱۰- ” میرمحمد صادقی                              ۲۴-” دکتر ورجاوند

۱۱- ” تیمسار مجللی     ۲۵- ” حسین رازی

۱۲-”  ملک قاسمی۲۶- ” علی اکبر نوشین

۱۳-” مادرشاهی ۲۷- ” ممیزی

۱۴-” آقای زمانی                                                          ۲۷- ” ممیزی

ساختار شورای آینده باید در برگیرنده حزب های عضو جبهه ملی هم باشد .

تنظیم شده با حضور آقایان خیر -زعیم – ورجاوند – شاه حسینی( یک نفر خارج کشور با ۴ غیبت دائمی )

 

 

جلسه هیات ۱۱ نفری – ۱۳/۴/۷۹ ۱۳

پیشنهاد سوکمیسیون خوانده و بررسی شد، گزارش بازدید از سازمان ها به اطلاع جلسه رسید.

دکتر ورجاوند: «یک کمیسیون سه نفری تشکیل شود تا فهرست دعوت شدگان را طبق ضوابط پیشنهادی سوکمیسیون قبلی تعیین کنند».

دکتر حجازی: متنی را در مورد پیام سیاسی پلنوم پیشنهاد کردند.

تصمیم جلسه: هر دو مورد پیشنهاد شده برای بررسی به جلسه بعد موکول شد.

جلسه هیات ۱۱ نفری -۲۷/۴/۱۳۷۹

پیام جبهه ملی در پلنوم بعد از اصلاح به صورت نهائی تصویب و به شرح زیر خوانده شد: جبهه ی ملی ایران با تشکیل مجمع عمومی فعالان و پلنوم، پیام سیاسی خود را در شرایط سیاسی و اجتماعی حاضر با جامعه ی بیدار و مبارز ترقی خواه ایران در میان می گذارد و راهکارهای رهائی از بحران را اعلام می دارد. از سوی دیگر با توجه به مسئولیت اجتماعی و وظیفه ملی و تاریخی و سیاسی که بر عهده این کهن ترین سازمان سیاسی ملی و مردم گرای ایران قرار دارد ساختار تشکیلاتی و سیاسی خود را برای پاسخگویی به شرایط حساس و سرنوشت ساز کشور و حرکت به سوی استقرار حاکمیت ملی سازماندهی خواهد کرد.

متن پیشنهادی سوکمیسیون در مورد برگزاری پلنوم بند به بند خوانده ، بحث و تصمیم گیری شد.

متن تصویب شده پیشنهاد به شرح زیر است.

بند۱- تعداد شرکت کنندگان ۱۰۰ نفر تصویب شد.

بند۱-۲ حضور اعضای شورای مرکزی در انتخابات تصویب شد.

بند۲-۲ دعوت از سرشناسان و شخصیت ها.  آقایان ادیب برومند و دکتر موسویان مخالف آقایان دکتر ورجاوند و مهندس زعیم موافق در نتیجه در مورد بند ۲-۲ چهار پیشنهاد جدید مطرح شد.

دکتر ورجاوند: «فهرست آنها تهیه و طبق فرمولی دعوت شوند».

آقایان ادیب برومند و دکتر موسویان: «اول آنها را به سازمان ها دعوت کنیم».

مهندس موحد: «این بند کلا حذف شود و دعوتی نشود. چون با شرطی که آقایان می فرمایند دعوت نکردن بهتر است.

دکتر حجازی: «مطلب را موکول کنیم به بعد تا به بقیه ی مطالب برسیم».

نظر دکتر حجازی تایید گردید.

بند۳-۲ نمایندگان سازمان های فعال از هر سه عضو یک نفر نماینده به پلنوم معرفی شود (تصویب شد)

بند۴-۲ نمایندگان فعال شهرستانها (به جز اعضای شورا) از مشهد- تبریز- اصفهان هر کدام ۵ نفر، از کرج ۲ نفر از رشت- شیراز- کرمانشاه- اهواز- بوشهر- اسفراین- کرمان هر کدام یک نفر به پلنوم دعوت شوند (تصویب شد)

بند۵-۲ مطلب نمایندگان حزب های عضو جبهه ملی به علت اختلاف عقیده و بحث زیاد به پیشنهاد دکتر موسویان به جلسه بعد موکول شد.

 

جلسه هیات ۱۱ نفری ۱۰/۵/۱۳۷۹

پس از بحث در مورد اعلامیه خطاب به رئیس قوه قضائیه، درباره بند ۵-۲ پیشنهاد سوکمیسیون بحث شد، گروه مرز پرگهر با پیشنهاد دکتر حجازی کلا حذف شد،

دکتر موسویان: «از هر حزب وابسته فقط یک نفر دعوت شود».

شاه حسینی: «هر حزب خودش ۳ نفر را معرفی کند».

دکتر حجازی: «موافقم».

دکتر ورجاوند: «از حزب ملت ایران باید ۵ نفر باشند فعلا فقط حزب ملت ایران مهم است به دلیل صدماتی که خورده اند».

تصمیم جلسه: قرار شد دکتر ورجاوند با مسئولان حزب ملت ایران مذاکره نماید.

در مورد بند۲-۲ که در جلسه ی قبلی معوق مانده بود قرار شد جلسه ای با شرکت آقایان دکتر ورجاوند، دکتر موسویان و مهندس زعیم در این مورد تشکیل شود.

 

جلسه کمیسیون ۳ نفره پیشنهادی- ۲۳/۵/۱۳۷۹

جلسه با حضور سه نفر انتخاب شده با حضور آقای ادیب برومند تشکیل شد.

دکتر ورجاوند: «تلفنی با آقای نمازی صحبت شد ولی نشستی نداشتیم در جلسه بعدی مسئله ی حزب ملت ایران روشن خواهد شد».

ادیب برومند: «از حدود اساسنامه نباید خارج شویم باید حزب ها اول وارد جبهه شوند، بعد نماینده بفرستند».

دکتر ورجاوند: «ما در شرایطی هستیم که اگر شرایط کشور را درک کنیم و بخواهیم کشور را نجات دهیم نمی توانیم خود را در چهارچوب اساسنامه که دهها سال پیش تحت شرایط خاص نوشته شده محدود کنیم، ما نمی توانیم تفسیر خودمان را بکنیم».

آقای ادیب برومند: «تا به این نتیجه نرسند که نمی توانند به تنهایی در آینده کشور رُلی بازی کنند و جبهه را به پیشکسوت بودن و مادر بودن قبول نکنند دعوت کردن از آنها بی نتیجه است».

دکتر موسویان: «بدون انتظار برای حل مسئله ی حزب ملت ایران باید آئین نامه ی پلنوم را تکمیل کنیم».

 

جلسه هیات ۱۱ نفری-۷/۶/۱۳۷۹

دکتر ورجاوند: گزارش جلسه با آقای نمازی را داد . نمازی کلا آمادگی دارد، سیف بیشتر به عقاید آقای تکمیل همایون گرایش داشت، بالاخره قرار شد فکر کنند و بعدا صحبت کنیم.

مهندس زعیم: گزارش صحبت باآقای سیف را داد که ظاهرا پذیرفته است که بعد از صحبت با دوستانش ۳ نفر به شورا و ۵ نفر به پلنوم معرفی کند.

دکتر سعیدی: «نمی شود کسانی را بفرستند که با ما سر ستیز داشته باشند و شورا را متشنج کنند».

دکتر ورجاوند: «ما نمی توانیم محدودیت آئین نامه ای بگذاریم بلکه با آنها قبلا صحبت و رایزنی کنیم».

ادیب برومند: «در پاسخ به دعوت حزب ایران متنی نوشته و من هم پاسخی به آن نوشتم».

دکتر ورجاوند: «این نامه در پاسخ جزوه ی آقای تکمیل همایون است ما باید به آنها بها دهیم که جایشان در جبهه ملی خالی است».

دکتر موسویان: «اگر تفاهمی هم نشد به صورت مهمان هم نباید بیایند چون پلنوم یک امر درون سازمانی است».

دکتر سعیدی: «چه سودی داریم که با آنهایی که اختلاف بنیادی داریم همکاری کنیم؟».

 

جلسه هیات ۱۱ نفری-۲۱/۶/۱۳۷۹

بحث در مورد اجرای پلنوم و متن سخنرانی ها و زمان بندی مراسم شد.

جلسه ۲۷/۶/۱۳۷۹هیات ۱۱ نفری

آئین نامه ی اجرائی که در جلسه ی قبل و جلسه های قبلی اصلاح و تصویب شده بود تکثیر و بین اعضا هیات توزیع گردید.

جلسه هیات ۱۱ نفری-۱۸/۷/۱۳۷۹

دکتر ورجاوند:« ما باید یا جبهه را جلو ببریم یا اجازه بدهیم سه چهار نفر که حاضرند ریسک کنند جبهه را جلو ببرند بیایند، با خودمان صادق باشیم نباید مردم و سعادت آنها را فدا کنیم، ما باید به نیازهای روز توجه کنیم».

دکتر حجازی با عصبانیت :« شما جزئیات را بفرمائید و دنبالش را بگیرید شما هیات سیاسی معرفی کردید همه قبول کردند، اعلامیه صادر کردید همه قبول کردند، حالا بگوئید چه کسی بیاید و چه بکند ما تصویب می کنیم حتی تندترین اعلامیه را امضا و تصویب می کنیم».

دکتر سعیدی: «آیا کسان دیگر می توانند بهتر از این عمل کنند؟»

مهندس زعیم: «این صحبت ها که کی بیاید کی برود  بحث محفلی است که هفت یا هشت نفر تصمیم بگیرند که توی خودشان چه شود، ما هنوز یک انتخابات پلنوم را بعد از یک سال و نیم نمی توانیم انجام دهیم».

پیشنهاد شد در مورد بند ۳-۲ (دعوت از سرشناسان) بحث شود.

دکتر حجازی: «فهرست سرشناسان را تهیه کنیم».

دکتر موسویان به طور کلی با بند ۳-۲ مخالفت کرد و پیشنهادنمود که همه ی اعضای شورا یک جا تایید شوند و برای بقیه، انتخابات از طریق سازمان ها انجام شود.

مهندس بدیعی: باید از حق رای عموم دفاع کرد و اضافه کرد که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و هیچ کس دلخور نخواهد شد.

دکتر حجازی: «با اشخاص مسن و معتبر چه شود».

دکتر ورجاوند: «آنها عضو افتخاری باشند».

مهندس زعیم: «از کنگره سال ۱۳۴۱ فقط ۶ نفر انتخابی باقی مانده اند آنها را ثابت نگهداریم این ۶ نفر از رای گیری معاف باشند».

آقای شاه حسینی: «مسائل سازمانی و تلاش آقای علی اردلان را برای برپایی پلنوم شرح داد و اضافه کرد اگر عده ی بیشتری انتخاب شوند اعتراض کمتر خواهد بود».

به این ترتیب مقرر شد تاریخ اجرا توسط هیات اجرائی جبهه تعیین و مقدمه های آن فراهم و به اطلاع شرکت کنندگان برسد.

حدود ۲۱ ماه از تاریخ فوق گذشت ولی از اجرای پلنوم خبری نشد. [۳]

با پیگیری طرفداران اجرای پلنوم و دعوت از هیات رهبری و اجرائی و حضور جمعی از فعالان و در خواست کنندگان در ۲۸/۱۰/۸۰ جلسه ی عمومی در منزل آقای مهندس حمید منزه برگزار شد.

حاضران با مطرح کردن سئوال ها و انتقادهای خود خواستار تغییر در اساسنامه ی جبهه ملی و اعلام مجدد اصول اهداف جبهه ملی و مشارکت کلیه احزاب ملی و فعالین با سابقه در جبهه ملی شدند. .

پیشنهاد شد همان هیات ۱۱ نفری موضوع را پیگیری کنند.

چون چهار نفر از اعضای هیات ۱۱ نفری فوت یا خارج شده بودند چهار نفر دیگر به اسامی: دکتر علی اکبر نقی پور، دکتر فرشاد، مهندس علی هنری و علی شجاع به جای آنها انتخاب شدند.

مقرر شد اجرای پلنوم در ۲۹/۲/۸۱ روز تولد دکتر مصدق رهبر نهضت ملی ایران برگزار گردد.

اولین جلسه یهیات ۱۱ نفری جدید در تاریخ ۵/۱۱/۸۰ تشکیل شد. تقریبا تمام وقت جلسه صرف اعتراض دکتر موسویان (مسئول تشکیلات) به انتخاب چهار عضو جدید شد. به دلیل این که تشکیلات این انتخاب را قبول ندارد.

اولا در جلسه عمومی اخیر  ۱۸ نفر از اعضایهیات رهبری و اجرائی و شورای فعلی حاضر بودند و با حضور ۴۲ شرکت کننده ی دیگر انتخابات با رای اکثریت انجام شده بود و دکتر موسویان می توانست در همان جلسه مخالفت خود را ابراز دارد.

(مضافا اینکه آقای مهندس بدیعی عضو تشکیلات اظهار نمود چنین بحثی در جلسه ی تشکیلات نشده) در دومین جلسه بخشی از وقت جلسه صرف اعتراض مجدد دکتر موسویان شد.

دکتر تقی پور و مهندس علی هنری انصراف خودشان را از عضویت اعلام نمودند و در جلسه حاضر نشدند. با آقای دکتر فرشاد ظاهرا مشکلی نبود، مشکل وجود بنده بود. بالاخره با تذکرهای آقایان دکتر ورجاوند، مهندس موحد و مهندس زعیم و تایید اکثر حاضران در جلسه ، حضور اینجانب را به عنوان یکی از پیشنهاد کنندگان و فعالان اولیه ی در خواست پلنوم در جلسه ها ضروری دانستند.

جلسه ها تا آخر سال ۱۳۸۰ ادامه داشت . بیشتر وقت جلسه ها صرف اصلاح آئین نامه ی اجرای مصوبه های قبلی می شد.

چند روز از تاریخ مصوب برگزاری پلنوم (۲۹/۲/۸۱) گذشت. به کمیسیون ۱۱ نفری تنظیم کننده ی آئین نامه اجرائی پلنوم که مسئولیت دعوت و اداره ی پلنوم را داشتند اطلاعی از طرف دکتر موسویان مسئول تشکیلات داده نشد ( میبایست اسامی سازمان های فعال در اختیار ناظران انتخابات داخلی سازمان قرار می گرفت تا منتخبان را به پلنوم معرفی کنند).

اینکه آقایان اصرار داشتند انتخابات از طریق سازمان ها انجام شود یک امر صحیح و منطقی بود. ولی آیا اسامی اعضای سازمان ها که صورت آن در گزارش ۲۰/۱/۷۹ آقای شاه حسینی در بازدید از سازمان ها  آمده است پاسخگو بود؟ با همه ی کوششی که آقایان به عمل آوردند هنوز نتوانسته بودند سازمان های شانزده گانه را فعال کنند حتی با گماردن افراد مورد نظر در راس سازمان ها!

چند روز هم از تاریخ مصوب اجرای پلنوم (۲۹/۲/۸۱) گذشت بنا به وظیفه ای که احساس می کردم نامه ی سرگشاده ای خطاب به شورای مرکزی جبهه ی ملی نوشتم.

 

 

 

 

 

 

 

نامه سرگشاده به شورای محترم جبهه ملی ایران

بااحترام درخواست برگزاری پلنوم جایگزین کنگره جبهه ملی ایران به علت شرائط موجود حاکم بر جو سیاسی کشور خواسته ای نبود که عده أی خودسرانه آن را تقاضا کنند.زمزمه های نارضایتی بین علاقه مندان به اهداف جبهه ملی و فعالین حال و گذشته باعث بی تفاوتی وگوشه گیری اکثر آنها شد. جاذبیت تشکیلاتی که بتواند افراد و احزاب ملی را به هم گره بزند دیده نمی شد وحدت و همآهنگی احزاب و گروه های ملی که روزی به نام جبهه ملی مبارزه می کردند کمتر مشاهده می شد، اگرهم فعالیت محدودی وجود داشت درخور و جایگاه افتخارآمیز جبهه ملی ایران نبود.  لذا پس از مراجعات و نشست های متوالی با چند تن از شخصیت های دلسوز و معتقد به اهداف جبهه ملی و راه زنده یاد دکتر محمد مصدق و بررسی های در چهارچوب اساسنامه موجود و با توجه به اینکه طبق ماده ۱۱ اساسنامه که می بایست هر دو سال یک بار کنگره تشکیل می شد و در شرایط موجود امکان پذیر نبود و با توجه به اینکه اجرای بند ۲ از ماده ۱۲ و بند۱۳ از ماده ۱۳ اساسنامه از حیزانتفاع ساقط بود. راهی جز یک نشست عمومی یا پلنوم به نظر نمی رسید تا بتوان اعضا و گروه ها و دستجات ملی را گرد هم جمع کرد و با اصلاح اساسنامه و اعلام منشور و اهداف جبهه ملی ایران موفق به جذب نیروهای معتقدو علاقه مندان بخصوص جوانان شود. اینک چهارسال وچند ماه از در خواست برگزاری پلنوم توسط تعداد قابل توجهی از اعضا و علاقه مندان امضاکننده می گذرد و با توجه به این که کمیسیون اول منتخب هیات محترم رهبری و اجرائی آئین نامه اجرائی پلنوم را تنظیم نمودند و یک بار دیگر پس از نشست عمومی و تائید مجدد فعالین مبنی بر برگزاری پلنوم کمسیون دوم با حضور هیات محترم رهبری و اجرائی آئین نامه قبلی را دو باره بررسی و تکمیل و مقرر شد در ۲/ ۱۹/ ۸۱ پلنوم برگزارگردد. متاسفانه با گذشت حدود یک سال هنوز پلنوم اجران شده است.  آیا باتوجه به اوضاع سیاسی کشور و رسالت تاریخی که جبهه ملی ایران دارد  وقت آن نرسیده که با برگزاری پلنوم مواضع و اهداف جبهه ملی ایران به صورت وسیع وعلنی اعلام و پیگیری آن با جدیت بیشترآغازگردد؟

امیداست پاسخ نامه تقدیمی که سئوال اکثر اعضا و علاقه مندان است دریافت و اقدام لازم با صلاحدید سروران گرامی به عمل آید .

باتقدیم احترام:علی شجاع- عضو کمیسیون بررسی وتنظیم آئین نامه اجرائی پلنوم و نماینده امضاکنندگان درخواست پلنوم۱۰/۳/۱۳۸۱

سرانجام مقدمات اجرای پلنوم پس از گذشت چهار سال از درخواست فراهم گردید وهیات نظارت بر انتخابات سازمان های تهران برای بار دوم به شرح زیر انتخاب شدند.

آقایان: حسین شاه حسینی، حسین رازی و خسرو سعیدی

گزارش هیات نظارت بر انتخابات سازمان ها

به نام خدا

ریاست محترم شورای جبهه ملی ایران

با احترام در اجرای ابلاغهای صادره مبنی بر اعلام مصوبه شورای مرکزی، جریان انجام، نظارت بر انتخابات نمایندگان، پلنوم در شرف تشکیل را به شرح زیر به استحضار می رساند:

۱-انتخابات کمیته ی هر سازمان با توجه به صورت اسامی اعضا و اعلام آمادگی برای انجام پس از تایید مسئولان مربوطه، ریاست تشکیلات، ملاک اقدامات هیات نظارت قرار گرفته است.

۲-تعداد اعضای معرفی شده برای شرکت در انتخابات در اغلب موارد بیشتر از افرادی بوده که روز تعیین شده در محل حاضر شده بودند.

۳-به علت مذکور در چند مورد جلسه انتخابات تجدید گردید و مراتب دعوت تکرار شده البته این کار تاثیر محسوسی در نتیجه نداشته است.

۴-با توجه به شرایط و اوضاع و احوال اجتماعی احراز عضویت و میزان علاقه به فعالیت افراد به غیر از طریقی که بعرض رسید برای هیات نظارت میسر نبوده است.

۵-با ملاحظه مواد آئین نامه و تصمیم متخذه از قوانین انتخابات: خانمها و آقایان عضو شورا که ضمنا در سازمان ها هم حضور پیدا می کنند در دادن رای برای انتخابات نماینده شرکت نداشتند.

۶-در هر مورد از انتخابات سازمان ها صورت جلسه ی علیحده تنظیم و به امضای هیات انفرادی یا به اتفاق رسیده است.

با توجه به مراتب مذکور نتیجه های انتخابات سازمان های موجود به شرح زیر گزارش می گردد. مطابق فهرست معرفی شدگان از طرف مسئول تشکیلات دوازده سازمان و ۲۱۷ عضو می باشد با توجه به افراد حاضر در موقع انتخابات هر سازمان، جمع حاضران در سازمان ها ۱۱۳ بوده است. پس از حذف اعضای شورا که در سازمان ها عضو بودند هر سه نفر می توانستند یک نفر را انتخاب کنند تا در پلنوم شرکت کند. (اسامی انتخاب شدگان طبق ضمیمه شماره ۴ می باشد)

 

 

ضمیمه شماره ۴

نتیجه انتخابات سازمان ها:

 

اسامی سازمان ها و تعداد اعضای هر سازمان حاضرین در جلسه انتخابات  

اعضای انتخاب شده برای شرکت در پلنوم به نسبت هر سه عضو یک نماینده

نام سازمان افراد معرفی شده برای انتخابات اعضای فعال در سازمان برای انتخابات
۱ سازمان پزشکان ۲۷ ۱۱ دکتر جمشیدی- دکتر احمد بهنیا-دکتر سماک
۲ ”  زنان ۷ ۶ خانم مبشری- خانم درودی
۳ ” حقوق دانان ۱۲ ۳ فرهاد امیر ابراهیمی
۴ ” اصناف ۱۴ ۷ علی شجاع-عباسقلی شهسواری
۵ ”  مهندسین ۱۴ ۱۱ مهندس زندیان-مهندس خیراندیش-مهندس مقدس زاده-مهندس یکتا
۶ ” فرهنگیان ۱۹ ۹ ازدجینی-روحانی-خوش  طینت
۷ ” کارمندان ۲۸ ۱۲ نیم آوری- درودی-صحفی-مدنی
۸ ” دانشجویان ۲۸ ۱۸ علی حاج قاسمعلی- مجتهدی-هنری-رحمانی-عزت زاده
۹ ” محلات ۹ ۸ منصری-محمود سیف-فنی پور
۱۰ ” نویسندگان ۱۸ ۹ دکتر فرشاد- بهمن قاجار – عیسی حاتمی
۱۱ ” پژوهشگران ۲۹ ۱۰ دکتر نقی پور- منصور فرهمند-دکتر اعرابی
۱۲ ” جوانان ۱۲ ۹ فرهاد بیشه ای -نیم آوری-خیاط زاده
 جمع

 

۲۱۷ ۱۱۳

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری پلنوم

طبق دعوت نامه ، انتخاب شدگان روز دوم آبان پس از چهار سال که از تصویب هیات اجرایی می گذشت روز دوم آبان ۱۳۸۲ در محل برگزاری پلنوم (منزل شخصی مهندس موحد) حاضر شدند. برنامه اجرائی پلنوم بین حاضران توزیع و مراسم طبق برنامه اجرا گردید.

در پایان قطعنامه قرائت شد و دعوت شدگان محل را ترک کردند برای قرائت آرا اخذ شده آقایان: ملک قاسمی،دکتر صحافیان، دکتر تقی پور، علی شجاع و ناصح در محل باقیماندند، پس از دو بار خواندن آرا اسامی تا نفر چهلم صورت جلسه و به امضا آقایان ادیب برومند ، مهندس موحد و بقیه ی آقایان ناظر رسید و کلیه ی مدارک تحویل آقای ادیب برومند شد (اسامی منتخب به ترتیب ری به شرح زیر می باشد :

چند روز بعد از برگزاری پلنوم بدون اینکه اعتراض کننده یا شکایتی وجود داشته باشد با ندیده گرفتن شمارش قبلی آرا در محل پلنوم و تنظیم صورتجلسه که به امضای هفت نفر رسیده بود. یکبار دیگر در منزل آقای ادیب برومند آرا بازشماری شد .

۴ نفر با دو رای اختلاف

۱ نفر با سه رای اختلاف

۱ نفر با هفت رای اختلاف

با رای شماری رسمی اولیه تفاوت داشت. متاسفانه رای شماری بعدی ملاک قرار داده شد و اسامی به عنوان عضو شورای جدید پذیرفته شدند.در دو برگ پیوست دوبار رای شماری در محل برگزاری پلنوم و بار سوم در منزل آقای ادیب برومند در ستون سوم ملاحظه شود .

 

 

 

 

 

ستون اول  ودوم در محل برگزاری پلنوم -ستون سوم در منزل آقای ادیب برومند

  آرای استخراج شده در جلسه پلنوم بازشماره آرا در منزل آقای ادیب برومند
  اسامی منتخبین    تعداد رای ۲۱-” قاضی مقدم
۱ آقای دکتر باوند ۷۴ ۷۴ ۷۳
۲ ” مهندس موحد ۶۷ ۶۸ ۶۸
۳ “ادیب برومند ۶۴ ۶۳ ۶۳
۴ خانم اردلان ۶۳ ۶۳ ۶۳
۵ آقای رشیدی ۶۳ ۶۳ ۶۳
۶ آقای دکتر ورجاوند ۶۲ ۶۱ ۶۱
۷ ” شاه حسینی ۶۲ ۶۳ ۶۳
۸ ” سعیدی ۶۰ ۶۱ ۶۱
۹ خانممبشری ۵۹ ۵۸ ۵۸
۱۰ آقای امیر انتظام ۵۹ ۵۸ ۵۸
۱۱ ” موسویان ۵۸ ۵۸ ۵۸
۱۲ ” تیمسار فربد ۵۶ ۵۶ ۵۶
۱۳ خانم افشار ۵۶ ۵۶ ۵۶
۱۴ آقای ممیزی ۵۶ ۵۴ ۵۴
۱۵ ” قدیری ۵۳ ۵۱ ۵۱
۱۶ ” ملک قاسمی ۵۲ ۵۳ ۵۳
۱۷ ” بدیعی ۴۹ ۴۹ ۴۸
۱۸ ” فرشاد ۴۸ ۴۸ ۴۷
۱۹ ” درودی ۴۸ ۴۸ ۵۰
۲۰ ” رحیم ۴۷ ۴۷ ۴۴
۲۱ ” رازی ۴۷ ۴۷ ۴۸
۲۲ ” خرمشاهی ۴۳ ۴۳ ۴۲
۲۳ ” مهدی موید زاده ۴۳ ۴۳ ۴۱
۱۲۴ ” دکتر تقی پور ۴۲ ۴۲ ۴۱
۲۵ ” دبیری ۴۱ ۴۱ ۴۳
۲۶ ” ناصح ۴۱ ۴۱ ۴۱
۲۷ ” قدیانی ۴۱ ۴۱ ۴۱
۲۸ ” دکتر صحافیان ۴۱ ۴۱ ۴۱
۲۹ ” شهیدی ۴۰ ۴۰ ۳۸
۳۰ ” فنی پور ۳۷ ۳۷ ۳۷
۳۱ ” جهانشاه برومند ۳۶ ۳۶ ۳۶
۳۲ ” کورش زعیم ۳۵ ۳۵ ۳۵
۳۳  ” عزت زاده ۳۴ ۳۴ ۳۴
۳۴ ” ابوالفضل نیم آوری ۳۲ ۳۲ ۳۴
۳۵ ” علی شجاع ۳۳ ۳۳ ۳۳
۳۶ ” حسین اعرابی ۳۲ ۳۲ ۳۲
۳۷ ” غلامحسین خیر ۳۲ ۳۲ ۳۲
۳۸ ” مادرشاهی ۳۲ ۳۲ ۳۲
۳۹ ” مهندس حاج قاسمعلی ۳۰ ۳۴ ۳۵
۴۰ ” عیسی حاتمی ۳۰ ۳۰ ۳۷
۴۱ ” خیراندیش ۳۰ ۳۰ ۳۲

 

 

 

با شرحی که گذشت بعد از چهار سال پیگیری بالاخره پلنوم برگزار شد، ولی نه به صورتیکه روز اول درخواست شده بود.

دو اصل مهم درخواست کنندگان نهایتا عملی نشد:

  • دعوت از احزاب ملی که سابقه ی همکاری در سال های گذشته با جبهه ملی داشتند . این درخواست در جلسه های هیات ۱۱ نفری و مخالفت بعضی آقایان حذف شد.

۲-اعتراض درخواست کنندگان پلنوم به شورای انتصابی، که متاسفانه همان اعضا قبلی شورا بدون انتخابات اولیه در لیست کاندیدا ها قرار گرفتند.

طبق پیشنهاد هیات منتخب و تصویب هیات ۱۱ نفری قرار شد مراسم پلنوم توسط منتخبینهیات ۱۱ نفری اجرا و نظارت  شود ولی مسئول تشکیلات و تدارکات راسا برگزاری را نظارت و انجام داد، و در نتیجه موارد تخلف زیر بوجود آمد.

  • تشکیل دو سازمان پژوهشگران (با مسئولیت دکتر ورجاوند ) و نویسندگان ( با مسئولیت آقای ادیب برومند) که در اصل یک سازمان (نویسندگان -پژوهشگران -هنرمندان) بود و در اساسنامه سال ۵۷ قید شده است ،  فاقد مصوبه و در نتیجه خلاف مقررات بود .
  • سازمان خبرنگاران: چنین سازمانی در اساسنامه وجود نداشت وبعد از پلنوم ۸۲ چنین سازمانی به سازمان های جبهه اضافه شد . آقایان حسن قدیانیو افشاری از طرف آقای ادیب برومند به عنوان نمایندگان سازمان خبرنگاران کتبا به مسئول تشکیلات معرفی شدند .

یادآور می شود آقای حسن قدیانی قبلا به عنوان عضو سازمان جوانان از طرف مسئول تشکیلات طبق لیست ۱۵ نفری به ناظرین انتخخابات معرفی شده بود ولی به عنوان نماینده انتخاب نشده بود .

۳-سازمان جوانان: در لیست ۱۵ نفری گزارش جلسه در منزل آقای نیم آوری، غیر از فرهاد بیشه ای و رضا درودی ، عضویت بقیه  محل تامل است . بخصوص فرزندان آقایان به نام های فرشید حجازی، بابک موسویان، علی رضا خیاط زاده و داریوش نیم آوری

۴- یکی از عجایب رای شماری در منزل آقای ادیب برومند اضافه شدن هفت رای به شخصی بدون سابقه فعالیت در جبهه ملی و صرفا به دلیل حضور در منزل آقای ادیب برومند بود که در نتیجه این بازشماری فرد مزبور وارد شورا شد .  نفر دوم شخصی بود که در دفعه اول رای شماری آرای لازم برای عضویت در شورا  را  به دست نیاورد و انتخاب نشد . ولی در شمارش بعدی در منزل آقای ادیب برومند ۲ رای هم اسم( پسرش ) به آرای وی اضافه شد و با ۳۴ رای نفر سی وششم شد و برخلاف اساسنامه که اعضای منتخب شورا باید ۳۵ نفر باشند برای اولین بار به عنوان نفر سی وششم به شورا پیوست .

چند روز بعد از اعلام رسمی اسامی اعضای شورای منتخب صرف نظر ازطول مدت درخواست تا اجرای پلنوم ، با اشاره به تخلفات فوق نامه ای به ریاست هیات اجرایی و شورای جبهه ملی آقای ادیب برومند نوشتم و رونوشت نامه را همراه با مستندات برای اعضای شورا فرستادم که در همان موقع در شورا مورد بحث قرار گرفت ولی نتیجه ای در برنداشت.

متاسفانه به علت این که فصل چهاردهم اساسنامه هنوز محقق نشده است و  هیات بازرسی و تحقیق تاکنون تشکیل نشده است مرجعی هم برای رسیدگی به شکایات وجود نداشت و ندارد.

مسلم است نارضایتی ها هنوز ادامه دارد. کما اینکه اخیرا شخصیت های شناخته شده و موثری همچون سخنگو، اعضای هیات رهبری و تنظیم کنندگان اساسنامه و منشور جبهه ملی برای ادامه فعالیت و رسیدن صادقانه به اهداف جبهه ملی راهی جدا از سازمان فعلی را در پیش گرفتند .

مطالبی که در خلال این دو نوشته برای بیان برخی موضوعات و مساذل بیان کردم جمگی متکی بر اسناد و مدارک است و این جانب همواره آماده پاسخگویی هستم .

 

[۱]– ایشان مطلع بودند که مجموع افراد سازمان های موجود و اعضای فعال شورا به ۸۰ نفر نمی رسید .

[۲]– انحصاری نگهداشتن جبهه ملی و عدم پذیرش سایر احزاب و نیروهای ملی با توجه به سوابق سال های گذشته ، نظر ایشان و دوستانشان است . ضمنا کیفیت و افراد (درون سازمانی) را در دوگزارش آقایان شاه حسینی،خیر، دکتر ورجاوند ، زعیم  و نیز گزارش شاه حسینی و خسرو سعیدی را درصفحات بعدی ملاحظه خواهید کرد .

[۳]– از بدو  درخواست پلنوم آقایان بخصوص مسئول تشکیلات  پافشاری می کردند که انتخابات باید با حضور نمایندگان سازمان های جبهه ملی باشد. متاسفانه طبق گزارش هیات نظار انتخابات سازمان ها به جلسه ۱۳/۴/۱۳۷۹ هیات ۱۱ نفری با همه اشکالات فقط ۴۳ عضو در مجموع سازمان ها حضور داشتند که اگر هر سه نفر یک نماینده معرفی می کردند ۱۵ نماینده انتخاب می شد که با ۲۸ نماینده شورای موجود جمعا ۴۳ نفر می شدند که با ۱۰۰ نماینده مصوب  برای شرکت در پلنوم فاصله زیادی داشت .