بـیـوگـرافـی کـورش زعـیـم

۱۶ مهر ۱۳۹۴   |  لینک کوتاه شده :

zaim-kouroshکورش زعیم، متولد سال ۱۳۱۸ در کاشان، تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستانهای فیروزبهرام و هدف به پایان رساند. در دوران دبستان و دبیرستان به نوشتن گرایش پیدا کرد. در یازده سالگی جایزه بهترین انشاء سال پنجم دبستانها را دریافت کرد و بخاطر ابتکار روزنامه دیواری که در دبستان به تنهایی می نوشت از دکتر مصدق که به خانه عموی پدرش رفت و آمد می کرد، یک خودنویس جایزه گرفت. از ۱۳ سالگی جدولها و داستانهای کوتاه او درنشریاتی مانند امید ایران، توفیق، حاجی بابا، نوباوگان، و سپید و سیاه به چاپ می رسید. یک داستان کوتاه او در همان زمانها در یک مجله امریکایی ترجمه و چاپ شد. در ۱۳ سالگی همراه با دو دوست دیگر باشگاه پارسی نویسان را از طریق هفته نامه نوباوگان بنیان گذاشت که دانش آموزان سراسر کشور را تشویق به یادگیری و ترویج زبان فارسی سره میکرد. نخستین کتاب مجموعه داستانهای کوتاه او در ۱۴ سالگی بچاپ رسید و تا سال ۱۳۳۶ که ۱۸ ساله شد شش کتاب دیگر از او بچاپ رسید که سه کتاب ترجمه از انگلیسی و سه کتاب تالیفی، از جمله کتاب پژوهشی بزرگان کاشان، بود. در سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۹) برای ادامه تحصیل عازم امریکا شد.

فعالیت ها علمی
در سال ۱۹۶۲ (۱۳۴۱) موفق به اخذ لیسانس در مهندسی سازه از دانشگاه ایلی نوی امریکا شد. در طول تحصیلات دانشگاهی یکی از دانشجویان شناخته شده و فعال بود و بارها به تشویق، عضویت انجمن های مهندسی و افتخاری، تقدیرنامه از دانشکده مهندسی شد. در دانشگاه با پیشنهادهای خود بانی تغییرات و بهبود برخی قوانین و آیین نامه شد. در ادامه تحصیل فوق لیسانس در دانشکده مکانیک نظری و کاربردی به عنوان جوانترین عضو تیم پروفسور کورتن مسئول پژوهش درباره راکتور منفجر شده موشک فضاپیما شد. پژوهش او منجر به یک اختراع شد (۱۹۶۳). پس از این موفقیت برای اخذ درجه فوق لیسانس مهندسی مکانیک صبر نکرد و به شیکاگو رفت تا روی ایده های دیگری که داشت کار کند. از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۵ که فوق لیسانس MBA خود را گرفت روی پروژه های زیر کار کرد:
عضو تیم سه نفره پروژه نخستین برنامه رایانه ای محاسبات اسکلت فلزی ساختمانی (۱۹۶۴).
طراحی و محاسبات سازه نخستین راکتور گلابی شکل نیروگاه اتمی در جهان (۱۹۶۵).
عضو تیم سه نفره طراحی سازه بتون آرمه نیروگاه اتمی(۱۹۶۴).
طراحی و محاسبات نخستین سازه تونل پوسته نازک فلزی در جهان(۱۹۶۵).
تدریس ریاضییات در دانشکده فنی شیکاگو
ایجاد نخستین بانک اطلاعاتی کامپیوتری در جهان که وی آنرا تکمیل و تجارتی کرد و با استقبال سراسری و تقدیر روبرو و موضوع یک برنامه خبری تلویزیون (ABC) امریکا شد (۱۹۶۸).
طراحی و نصب نخستین سیستم حسابداری کامپیوتری برای بسیاری شرکتها از جمله شهرداری شیکاگو و مکزیکوسیتی(۱۹۶۹).
شرکت در طراحی و ساخت نخستین مودم اتصال تلفن به رایانه (۱۹۷۱).
اختراع نخستین وسیله حرکت موتوری و مکانیکی روی برف، یخ و آب که در امریکا و کشورهای دیگر جهان به ثبت رسید، (۱۹۷۲).
اختراع تبدیل صفحه کلید تلفن برای دسترسی مستقیم به اطلاعات فهرست شماره های تلفن (۱۳۷۰).

فعالیت های سیاسی
در دانشگاه با چند تن از دانشجویان ایرانی و با ترغیب دکتر علی شایگان شاخه ای از جبهه ملی را ایجادکرد که مجالس سخنرانی برای شایگان ترتیب می دادند. پس از فارق التحصیلی همین کار را در همراه با سه دوست دیگر در شیکاگو انجام داد.
پس از بازگشت به ایران، با برخی چهره های جبهه ملی آشنا شد. در سال ۱۳۵۸ که جبهه ملی ایران دفتر مرکزی خود را باز کرد، او در آنجا به فعالیت پرداخت و برای عضویت در کمیته های تدوین اساسنامه و کمیته تدوین منشور همراه با دکتر ورجاوند، دکتر رشیدی، حسن لباسچی، دکتر مبشری برگزیده شد. او کمیته حل اختلاف میان دو جناح جبهه ملی را تشکیل داد، و به تنهایی نظامنامه داخلی جبهه را تدوین کرد. در همان سال کانون اندیشه و سخن را برای پژوهش جهت شکل دهی به ایران آینده بنیانگذاری کرد که ۱۲ نفر دیگر از فرهیختگان ملی به آن پیوستند. در سال ۱۳۶۰، فعالیت جبهه ملی ممنوع شد و شماری از شخصیت های آن زندانی شدند. در سال ۱۳۶۱ زعیم نیز به علت فعالیتش در جبهه ملی و مقاله های انتقادی متعددش، از جمله انتقاد از دخالت و نفوذ کا گ ب در ساختار جمهوری اسلامی (که منجر به حمله های متعدد رادیو فارسی مسکو علیه کورش زعیم شد) دستگیر و در سلول انفرادی بند ۲۰۶ زندان اوین برای بیش از چهار ماه زندانی شد. در ۱۳۶۲، پس از آزادی شخصیت های جبهه ملی از زندان، او همراه با چهل تن از اعضای جبهه ملی مبارزه را در چارچوب “گروه حسن نیت” دنبال کردند. پس از ممنوعیت فعالیت این گروه و دستگیری چند تن از آنان، کورش زعیم همراه با ۷ تن دیگر از اعضای ارشد جبهه: علی اردلان، پرویز ورجاوند، حسین شاه حسینی، حسن لباسچی، تیمسار مجللی، اسدالله مبشری و — اقدام به ادامه مبارزه و انتشار شماری بیانیه های انتقادآمیز کردند.
در سال ۱۳۷۲، که قرار شده بود علی اردلان شورای جبهه ملی پنجم را تشکیل دهد، با ترغیب دکتر مسعود حجازی، آقای عبدالعلی (ادیب) برومند این کار را با دعوت از اعضای شورای مرکزی ۵۸ و کسانی را که دکتر حجازی پیشنهاد کرده بودانجام داد. در این فهرست کورش زعیم از جمله حذف شدگان بود. سرانجام در سال ۱۳۷۹ با وجود ادامه مخالفت گروه کوچکی، وی به اتفاق آراء به عضویت شورای مرکزی جبهه ملی ایران انتخاب و در همان سال به عضویت هیئت اجرایی جبهه و مسئولیت روابط عمومی جبهه برگزیده شد. در پلنوم ۱۳۸۲ جبهه ملی ایران، با وجود کارشکنی ها و شایعه پراکنی ها و تهمت های بسیار گروه کوچکی در جبهه، بار دیگر به عضویت شورای مرکزی و کمیته بازنگری اساسنامه و سپس به کمیته تدوین منشور برگزیده شد. در ۱۳۸۶، به علت جلوگیری برخی اعضاء از فعالیت، از عضویت هیات اجرایی کناره گیری کرد، ولی به عنوان دبیر شورای رهبری جبهه ملی ایران برگزیده شد.
در سال ۱۳۸۷ همراه با شماری از فعالان سیاسی مانند هرمیداس باوند، عیسی خان حاتمی، محمد ملکی و حشمت الله طبرزدی به تشکیل همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران با مشارکت بیست و پنج سازمان سیاسی و حقوق بشری، کارگری، فرهنگی و مدنی پرداخت که سمت دبیر سیاسی آن را به عهده دارد.
در ۱۳۹۴، در انتخاباتی که زعیم و دوستانش به غیر دموکراتیک بودنش اعتراض داشتند، به نایب رییس اول شورای مرکزی جبهه ملی ایران برگزیده شد.

زندان ها
کورش زعیم در سال ۱۳۸۵، به علت سخنرانی های تند و مواضع سیاسی خود ۴۷ روز را در انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند. در سال ۱۳۸۸، پس از انتخابات ریاست جمهوری به علت انتشار مانیفستی به عنوان “پیشنهاد برای نجات میهن” و سخنرانی های انتقادی خود برای ۹۱ روز در انفرادی بند ۲۰۹ اوین زندانی و در سال ۱۳۸۹، بعلت نوشتار و مصاحبه های انتقاد آمیز خود ۲۷ روز دیگر را در اوین زندانی شد.
کورش زعیم در روز ۱۶ اسفند ۱۳۹۰، در شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب توسط قاضی ماشاء الله احمدزاده محاکمه و به سه سال زندان تعزیری و ۵ سال محرومیت از هرگونه فعالیت حزبی، سیاسی و مطبوعاتی محکوم شد که حکم زندان برای ۳ سال به شرط خودداری از هرگونه فعالیت و نوشتار و سخن تعلیق شد. وی در سال ۱۳۹۴ هم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به یک سال زندان تعزیری محکوم شد که اکنون در دادگاه تجدید نظر می باشد.

آثار کورش زعیم:
– نقطه بر آب (۸ داستان کوتاه)، ۱۳۳۲
– جوجه‌ها به پرواز در می‌آیند، ۱۳۳۵
– گردباد، ۱۳۳۶
– بزرگان کاشان، ۱۳۳۶
-Strength of Fiberglass Bundles، ۱۳۴۱
– نفوذ امپریالیسم در اقتصاد جهان سوم (مجموعه مقالات)، ۱۳۵۹
– امپراتوری شوروی به کجا می‌رود؟، ۱۳۶۰ (پاورقی روزنامه میزان ۱۵۹–۱۳۵۸)
– طرحریزی کارخانه، ۱۳۶۰
– ورق حلبی را یشناسیم، ۱۳۶۰
– چوب، ۱۳۶۰
– تخته، ۱۳۶۱
– کتابدستی ریاضییات، ۱۳۶۲
– مالکیت صنایع و پیشرفت صنعتی، ۱۳۶۲
– خودآموز ساختمان، ۱۳۶۲
– جبهه ملی ایران از پیدایش تا کودتای ۲۸ مرداد، ۱۳۷۹
– زیست انرژی: دانش و کاربرد ریکی (همراه با مهناز خادم پور)، ۱۳۸۴

ترجمه ها
– برگه خونین و محکوم فراری (داستانهای کوتاه)، ۱۳۳۴
– کونتین دوروارد (سر والتر اسکات) ۱۳۳۵
– آینده بشر، (رابرت کلارک گراهام)، ۱۳۶۱
– سوسیالیسم در گذشته و آینده (ایگور شافارویچ)، ۱۳۸۶
– شهر خدا ساوونارولا و جمهوری، (ویل دورانت)، ۱۳۸۶
– طبیعت فقر توده‌ای، (جان کنث گالبریث)، ۱۳۸۶
– آزادی و مسئولیت روشنفکران، (کارل پوپر)، ۱۳۷۹
– کوروش بزرگ گزنفون هنر رهبری، (لاری هدریک)، ۱۳۸۸
– تاریخچه زمان، (استیون هاکینگ)، ۱۳۸۴
– کیهان در پوست گردو (استیون هاکینگ)، ۱۳۹۱
– طرح بزرگ (استیون هاکینگ)، ۱۳۹۳
– تئوری همه چیز (استیون هاکینگ)، ۱۳۹۳