بـیـوگـرافـی داود هـرمـیـداس بـاونـد

۱۶ مهر ۱۳۹۴   |  لینک کوتاه شده :

bavand-hermidas(زادهٔ ۱۳۱۳ در تهران) استاد حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل اهل ایران و از اعضای بلندپایه جبهه ملی ایران است.
وی از سال ۱۳۵۴ به استخدام وزارت خارجه ایران درآمد و از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲ در سازمان ملل فعالیت کرده و یک سال ریاست کمیته حقوق مجمع عمومی سازمان ملل را بر عهده داشت.
باوند دکترای روابط بین‌الملل خود را از دانشگاه امریکن در واشینگتن دی‌سی در سال ۱۹۶۳ دریافت کرده و در دانشگاه‌های رودآیلند، تهران، امام صادق و آزاد تدریس کرده‌است.
کنوانسیون سوم حقوق دریاها با موضوع «دریاهای بسته و نیمه بسته» از سوی دکترباوند در کمیسیون حقوقی مجمع عمومی سال ۱۹۷۶ مطرح شد و به تصویب رسید.
دکتر باوند از اعضای هیات موسس انجمن علوم سیاسی ایران، انجمن ایرانی روابط بین‌الملل و انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد می‌باشد.

پیشینه خانوادگی
دکتر باوند از خانواده اسپهبدان باوند – مازندران است که قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارند. پدر بزرگ دکتر باوند، امیرمؤید سوادکوهی است که رضا شاه در فوج تحت فرمان وی یعنی فوج سوادکوه خدمت می‌نمود.امیرمؤید سوادکوهی نماینده دور سوم مجلس شورای ملی بود که دوره صدارت وثوق الدوله با انعقاد قرارداد ۱۹۱۹ انگلیس و ایران مخالفت می‌نماید و به همین خاطر به کرمانشاه تبعید می‌شود و با نخست وزیر شدن مشیرالدوله، از تبعید رهایی پیدا می‌کند و به دستور همین مشیرالدوله، رئیس کل قشون مازندران می‌شود.
رضا شاه در اولین حرکت خود برای تخت قاپو کردن با توجه به کینه‌ای که از امیرمؤید سوادکوهی داشت اقدام به حمله به سواد کوه و قتل ۲ فرزند وی سهم الممالک و هژبر سلطان نمود.

فعالیت‌های سیاسی
عمده فعالیت‌های سیاسی مشخص دکتر باوند در زمان حمایت از جبهه ملی ایران در امریکا به همراهی دکتر نخشب صورت گرفته‌است. در مورخ‌های ۲۶ و ۲۷ آبان ماه ۱۳۷۹ که به ترتیب در منزل حسین شاه حسینی و دکتر علی اردلان برگزار می‌گردد، دکتر داوود هرمیداس باوند به عضویت در شورای مرکزی جبهه ملی ایران انتخاب می‌شود. و پس از مدتی از سوی اعضای شورای مرکزی به عضویت در شورای رهبری منصوب می‌گردد.
سپس در کنگره ۱۳۸۲ جبهه ملی ایران (پلنوم اللهیار صالح) دکتر باوند با بیشترین رای به عضویت در شورای مرکزی انتخاب می‌شوند و در ادامه آن از سوی اعضای شورا به عضویت هیأت رهبری انتخاب می‌گردند. پس از درگذشت دکتر پرویز ورجاوند، دکتر باوند در پی درخواست اعضای جبهه در داخل و خارج و با تصویب هیات رهبری و شورای مرکزی به سمت سخنگوی جبهه ملی ایران انتخاب شده‌اند.

آثار
۱«مبانی حاکمیت تاریخی، حقوقی و سیاسی بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی»
۲ «دریاهای بسته و نیمه‌بسته»
۳«سیاست‌های کلان و جزایر خرد»
۴«مسأله نوروز، نقض تعهدات بین‌المللی و مسئولیت‌های ناشی از آن»
۵«تغییرات ناظر به مفهوم مسئولیت بین‌المللی دولتها»