گفتگوی رادیو فردا (محمد ضرغامی) با کورش زعیم تاثیر تحریمهای جدید دانالد ترامپ روی جمهوری اسلامی در ایران

۲۱ آبان ۱۳۹۹   |  لینک کوتاه شده :

پرسش ۱: تحریم های تازه درباره افراد و نهادهایی که دست داشتند در برخورد با معترضان آبان را چگونه ارزیابی می کنید؟
کورش زعیم: تحریم‌های تازه آقای ترامپ تاثیر زیادی روی خود آمران و مامورانی که مسئولیت سرکوب و کشتار ۹۸ بوده‌اند خواهد گذاشت، بویژه اگر حساب‌های بانکی برونمرزی آنان و سفرهای خارجی آنان هدف قرار گیرد، یا حتی کیفرخواست حقوق بشری علیه‌شان صادر شود. در هر حال، کسانی که دستور می‌دهند و آنان که اجرا می‌کنند متوجه خواهند شد که دیده می‌شوند و عملشان فراموش نمی‌شود.
پرسش ۲: با توجه به پایان کار دولت ترامپ این تحریم ها چه پیامی دارد؟
کورش زعیم: با شناختی که از آقای ترامپ داریم، او آدم سرسختی است و باخت را هرگز نمی‌پذیرد؛ و اگر قرار باشد رییس جمهور نباشد، می‌خواهد کار را برای رییس جمهوری بعدی در مورد ایران سخت‌تر کند. بنابراین، با این تحریم‌های افزوده، جمهوری اسلامی به این زودی‌ها و به این آسانی‌ها از تحریم‌ها خلاص نخواهد شد.
پرسش ۳: از آنجا که اینکه تحریم کنونی بیشتر یک تحریم حقوق بشری است در داخل به آن چگونه نگاه می شود؟
کورش زعیم: جمهوری اسلامی در مورد تحریم‌هاهمیشه ساده‌انگاری می‌کند. این ساده‌انگاری‌ها یا برای حفظ آبروست یا اینکه براستی متوجه پیامدهای تحریم‌ها نیست. مردم البته هرچه فشار بیشتر روی جمهوری اسلامی وارد بیاید راضی‌تر هستند، چون ممکن است پایان جمهوری اسلامی را زودتر رقم بزند. ولی تحریم‌ها در هر حال ایجاد محدودیت است، حتی اگر مسئولان و نهادها تنها متوجه ‌شوند که سقف روی سرشان پایین‌تر و پایین‌تر می‌آید.
با توجه به اینکه رییس جمهورهای دموکرات امریکا بیشتر به حقوق بشر و دخالت در موجودیت رژیم‌های برخی کشورها از جمله ایران سابقه طولانی دارند. آقای بایدن با توجه به پیشینه خود ایشان به عنوان سناتور و مشاور از دوران جیمی کارتر تا کلینتون و اوباما، درباره ایران، آن دوستی که جمهوری اسلامی در او فرض می‌کند نخواهد بود.
-۰-