داود هرمیداس باوند: وضعیت سیاست خارجی در سال جدید بسیار نگران‌کننده است

۷ فروردین ۱۳۹۷   |  لینک کوتاه شده :

داود هرمیداس باوند کارشناس حقوق بین‌الملل و دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره چالش‌های پیش روی سیاست خارجی ایران در سال جدید اظهار کرد: با توجه به چالش‌های مختلفی که در منطقه علیه ایران ایجاد کرده‌اند و همچنین دولت آمریکا موضع‌گیری‌های جدی علیه ما داشته است به نظر می‌رسد که سال جدید برای سیاست خارجی ایران وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

او ادامه داد: همسایگان عرب را علیه ما بسیج کرده‌اند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین ازجمله کشورهای پیشرو در این حوزه هستند و به نظر می‌رسد که سیاست خصمانه خود را نسبت به ایران افزایش می‌دهند.

هرمیداس باوند اضافه کرد: این موضع‌گیری کشورهای عربی در حالی است که کنگره آمریکا و ترامپ نیز با صراحت بیشتری علیه ایران واکنش نشان داده‌اند. کنگره آمریکا مصوباتی درباره سپاه و افراد مرتبط با آن صادر کرده و همچنین دولت این کشور به‌طورجدی در تلاش است تا قطعنامه جدیدی را در حوزه‌های مختلف ازجمله حقوق بشری و یا موشکی علیه ایران به تصویب برساند.

این دیپلمات سابق تأکید کرد: جدای از این اتحادیه اروپا و آمریکا مذاکراتی را درباره ایران پی گرفته‌اند و در آن درباره برجام دو در حوزه سیستم موشکی ایران و نفوذ ایران در کشورهای منطقه بخصوص یمن تمرکز کرده‌اند.

او گفت: به نظر می‌رسد که در این مذاکرات بیشتر بر محدود کردن سیستم موشکی ایران تمرکز دارند. چون قبلاً انگلیس، فرانسه و آلمان هم یک بیانه درباره سیستم موشکی دور برد ایران صادر و نسبت به آن ایرادات جدی وارد کرده بودند. این کشورهای اروپایی احتمالاً درباره سیستم موشکی ایران و موضوع نفوذ در کشورهای منطقه با آمریکا همسو هستند.