سلول انفرادی، شکنجه است، باید متوقف شود

۱۱ اسفند ۱۳۹۹   |  لینک کوتاه شده :

صبح امروز یازدهم اسفند ماه جمعی از فعالان مدنی و سیاسی با حضور در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در غرب تهران، اقدام به ثبت دادخواستی علیه امران، عاملان و مامورانی کردند که مدتها انها را در سلول های انفرادی محبوس کرده بودند. در میان حاضران در مقابل دفتر قضایی چهرهایی چون

♦️نرگس محمدی، فرنگیس مظلوم، ضیا نبوی، حمید اصفی. احمدرضا حائری، کوروش زعیم، اشکان رضوی. سیاوش حاتم، مجید مسافر، میلاد فدایی، ژیلا بنی یعقوب، بهمن احمدی امویی، مجید مسافر، فرشاد قربانپور، رسول بداغی، مرضیه رسولی، محمد کریمی، ابراهیم الله بخشی، آرش کیخسروی، اکبر امینی ارمکی، زهرا توحیدی، علیرضا خوشبخت، و فائزه هاشمی حضور داشتند. و تعدادی دیگر از جمله جعفر پناهی، خسروسیف، محمدعلی عمویی، محمود بهشتی، و سعید مدنی در

سایر دفاتر دادخواست‌های خود را از طریق وکلایشان به ثبت رساندند.

♦️همچنین تعدادی از این فعالان بیانیه‌ای منتشر کرده‌ و در آن تاکید کرده‌اند که سلول انفرادی مصداق بارز شکنجه است و بر اساس قوانین و اعلامیه جهانی حقوق بشر، ممنوع می‌باشد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«سلول انفرادی، شکنجه است، باید متوقف شود.

♦️سالهاست نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی در بازه‌های زمانی مختلف و تحت شرایط سخت و طاقت‌فرسای بندهای امنیت و به‌دور از هرگونه کنترل و نظارتی به امری رایج تبدیل شده است. اخذ اعتراف و اقرار تحت شکنجه روحی و روانی حاصل از سلول انفرادی، موجب صدور احکام سنگین زندان و حتی اعدام توسط دادگاه‌ها شده و تحمل حبس انفرادی بسیاری از متهمان را به بیماری‌های جسمی و روحی دچار کرده است.

♦️همچنین علیرغم اعتراضات مدنی و حقوق بشری برای توقف نگهداری متهمان در سلول انفرادی، این رویه، همچنان پابرجاست و این در حالی است که نگهداری متهمان در سلول انفرادی در هیچکدام از مقررات قانونی پیش‌بینی نشده است.

♦️ما به عنوان شهروندانی با گرایشات متنوع سیاسی، عقیدتی و اجتماعی که همگی از قربانیان سلول انفرادی هستیم، اعلام می داریم که نگهداری متهمان در سلول انفرادی نه تنها عملی غیر انسانی بلکه طبق مقررات داخلی و بین المللی از مصادیق بارز شکنجه و مستوجب پیگرد قانونی نیز می باشد.

♦️از این رو خواهان توقف این شکنجه غیر انسانی و برچیده شدن سلولهای انفرادی هستیم و بر این باوریم که همه مسئولانی که در اعمال حبس انفرادی عاملیت و آمریت داشته و دارند، می بایست در پیشگاه عدالت پاسخگو باشند.

📌نرگس محمدی، فرنگیس مظلوم، ابوالفضل قدیانی، محمدعلی عمویی، ضیا نبوی، جعفر پناهی، سعید مدنی، محمود بهشتی، حمید اصفی. احمدرضا حائری، کوروش زعیم، اشکان رضوی، خسرو سیف، سیاوش حاتم، مجید مسافر، میلاد فدایی، ژیلا بنی یعقوب، بهمن احمدی امویی، مجید مسافر، فرشاد قربانپور، رسول بداغی، محمد کریمی، ابراهیم الله‌بخشی، آرش کیخسروی، اکبر امینی ارمکی، زهرا توحیدی، علیرضا خوشبخت، و فائزه هاشمی.

@Mellimazzhabi