رای بدهیم یا رای ندهیم- کورش زعیم

۱ خرداد ۱۳۹۶   |  لینک کوتاه شده :

هم میهنان گرامی،

جبهه ملی ایران از کودتای ۲۸ امرداد تا کنون پیوسته زیر فشار خفقان، تهدید، احضار و زندان بوده و هیچکدام از دو نظام حکومتی در ۶۴ سال گذشته فرصت نفس کشیدن به جبهه ملی نداده اند. جبهه ملی که یکی از کهنترین، خوشنامترین و محبوبترین سازمانهای سیاسی کشور است، توسط نظام جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نمی شود و هرگز اجازه پیگیری هدفهای دموکراتیک و حقوق بشری خود از راه مشارکت در انتخابات نداشته است؛ بنابراین، من به عنوان یک عضو این نهاد ملی دلیلی هم برای رای دادن در انتخاباتی که ما را به رسمیت نمی شناسد نداشته و ندارم.

ولی، در آستانه زادروز بزرگمرد بی همتای تاریخ سیاسی ایران، دکتر محمد مصدق، ما نمیتوانیم مسئولیت اجتماعی و میهنی خود را که آگاهی دادن و راهنمایی مردم ایران در راستای تصمیم گیری های حساس و سرنوشت ساز ملی فراموش کنیم و تنها نظاره گر حوادثی باشیم که امکان دارد در عملکرد مدیریت سیاسی، اقتصادی یا راهبردی کشور سرنوشت ساز باشد. در هر حال، این میهن ماست و ما هرگز با آن و با ملت بزرگ ایران قهر نمی کنیم.

ما در انتخابات ۱۳۷۶ هم بر سر چنین دوراهی ابهام آمیزی قرار گرفته بودیم، و سرانجام با ارائه تحلیلی از شرایط حاکم، به اعضاء و هواداران جبهه ملی ایران اعلام شد که میتوانند در رای دادن یا ندادن، از سنجش و خرد شخصی خود استفاده کنند.

امروز هم کشور ما در شرایط بسیار خطرآمیزی قرار دارد، تهدید در سراسر مرزهای ایران خفته، ائتلاف هایی در خاورمیانه و فراسوی آن علیه ایران در جریان است، و مذاکرات برجام که نخستین گام برای رفع تحریم هایی که در هشت سال دوران دولتی نابخرد بر کشور تحمیل شده بود هنوز تکمیل نشده، و نه تنها ایران ما را از حقوق بین المللی خود محروم کرده که عامل رواج فساد گسترده در نهادهای دولتی و شبه دولتی به بهانه دور زدن تحریم ها هم بوده است. اکنون که دریچه کوچکی برای نجات ایران باز شده، باید فارغ از شعارپردازی، انفعال، و قهر کردنهای ساختاری، این دریچه را باز نگه داریم و اسب را در میان رودخانه عوض نکنیم، که بر مجهول های شرایط آینده خواهد افزود.

ما امیدواریم که ملت ایران با یک تصمیم خردمندانه و میهن محور، هرچند تلخ و نادلخواه، تداوم تلاش های سیاسی و دیپلماتیک برای بازگشت به اقتصاد جهانی و نیز بهبود مدیریت کلان داخلی را تضمین کند. شاید که دولت آینده بتواند مطامع بیگانگان و نیز منافع نامشروع دولتهای موازی داخلی را به سوی منافع ملی تغییر مسیر دهد.

کورش زعیم