درگذشت دکتر نورعلی تابنده- هیئت رهبری جبهه ملی ایران (سامان ششم)

۳ دی ۱۳۹۸   |  لینک کوتاه شده :

دکتر نورعلی تابنده، شخصیت ملی و حقوقدان مدافع حقوق بشر، امروز، سوم دیماه ۱۳۹۸، در بیمارستان مهر تهران در ۹۲ سالگی درگذشت. دکتر تابنده دارای لیسانس حقوق از دانشگاه تهران و دکترای حقوق از دانشگاه پاریس بود. ایشان پیش از عزیمت به فرانسه، در وزارت امور خارجه و مدتی هم در دادگستری، به سمت سرپرست دادسرای تهران و سپس مستشار دادگاه تهران مشغول به کار بود.
پس از انقلاب، ایشان وکالت برخی شخصیت ها و دانشجویان سیاسی تحت تعقیب از جمله شادروان عباس امیرانتظام را برعهده داشت. او عضو جبهه ملی ایران و جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملی بود و نامه معروف ۹۰ امضای خطاب به هاشمی رفسنجانی را امضاء کرده بود. ایشان همچنین مقاله های زیادی در انتقاد از عملکرد جمهوری اسلامی مینوشت. آقای تابنده در دولت بازرگان هم مدت کوتاهی معاونت وزارت ارشاد و معاونت وزیر دادگستری را بر عهده داشت.
زنده یاد نورعلی تابنده از ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ که درویشان پیرو ایشان برای جلوگیری از تخریب خانه او در جلوی منزلشان گردآمده بودند، در حصر خانگی بوده است. ما درگذشت این مرد دانشمند میهن پرست و خادم ملت را به همه پیروانشان بویژه آنان که هنوز در زندان بسر میبرند، و به اعضای جبهه ملی ایران و ملت ایران تسلیت میگوییم.
هیئت رهبری جبهه ملی ایران (سامان ششم)
هرمیداس باوند، گیتی پورفاضل، علی رشیدی، جمال درودی، کورش زعیم